Betta coccina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    Betta coccina

    Jag fyller år idag men eftersom ingen ville köpa fisk till mig så fick jag göra det själv... Det blev den lilla vackra men anspråkslösa Betta coccina

    Nu undrar jag:

    Är det någon som har erfarenhet av Betta coccina?

    Är det något jag bör tänka på?

    Kommer de att funka med mina dvärgurami och dvärgrasboror?

    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk
  • skinny_rat_boy
    • May 2004
    • 28

    #2
    jag har ingen personlig erfarenhet men gå in på www.fishbreeding.dk. där har dom många artiklar om betta-arterna
    Badkar

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Gratulerar till ett bra val (mina absoluta favoritfiskar)! Många källor framställer coccinorna som extrema i sina krav, pH ner mot 4,5 osv. Jag har två par i ett 40L artakvarium, kranvatten med lite Amtra, ingen cirkulation, temp 25-26. Matar mest med artemia & svarta mygg men även med flingfoder. För att få dem att leka krävs pH-sänkning och "utspädning" med destvatten el. dyl. Mer att läsa finns på:

      http://www.ibc-smp.org/species/index.html

      Mvh Cecilia

      Kommentar

      • supersunk
        • January 2004
        • 351

        #4
        Det låter ju bra, men tror ni att de funkar med mina nuvarande invånare i akvariet?

        De är ju från samma region men...
        400: Jordätare (uppstartsfas)
        50: Asien
        25: kampfisk

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Vet inte. Ser fram emot rapporter från dig! Jag tror inte att det är några som helst problem med rasbororna, men med dvärgguramin...Mvh Cecilia

          Kommentar

          • supersunk
            • January 2004
            • 351

            #6
            Ja så här långt ser det bra ut. De gömmer sig fortfarande runt roten som ligger mitt i akvariet och ålar sig fram genom mossan ibland. Väldigt faschinerande små liv det här måste jag säga...
            400: Jordätare (uppstartsfas)
            50: Asien
            25: kampfisk

            Kommentar

            • Pär J.
              • March 2002
              • 284

              #7
              Grattis i efterskott.

              Jag har dessa små bettor också, köpte 4st och placerde i vad jag trodde var två par i små plastakvarium fylld med javamossa i väntan på större utrymme.

              Efter ett tag såg jag att den ena bygde skumbo och efter ytterligare något tag såg jag yngel. Denna "svårlekta" fisk hade lekt och jag kunde plocka ut 16st små yngel. Dessa dog tyvärr ut eftersom jag inte hade fått snurr på min artemiakläckning men nästa gång så...


              Fungerar bra i Jönköpingsvatten men jag hade någor ekblad i också, om detta påverkade vattnet vet jag inte men kanske. De är rätt skygga så dunkelt akvarium är att föredra, flyväxter, lagom med ljus och växtsnår att gömma sig i. Bli inte rädd om de latar sig på något blad eller botten så gör de ibland.
              Lycka till

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Jag har också haft lyckad lek av mina - 23 "kaviartroll" hängde i boet. Då var det naturligtvis dags att åka bort fyra dagar. Vid hemkomsten fanns ett yngel och en mätt och nöjd fader kvar. Detta yngel lever fortfarande. Mvh Cecilia

                Kommentar

                Arbetssätt...