Hur får jag kampyngel att överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Hur får jag kampyngel att överleva?

    Hej, jag vet inte hur jag ska få kampfiskyngel att överleva. Jag har odlat 2 gånger tidigare men då dog de. Nu har jag odlat igen och kampfiskarna har lekt och det finns ägg i boet. Har skaffat Liquifry och och doppvärmaren står på 26. Hur är de med vattenbyte?
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej Rexon@ !

    Jag har fött upp flera kullar Betta splendens med Sera micron som första foder.Jag använder inte Liquifry.Provutfodra efter ca 7-8 dagar med nykläckt artemia för att se om några yngel tar artemian.(ytterst lite-bara en droppe el två som test,kontrollera gärna med lupp!)Stödfodra samtidigt med Sera micron ett tag till,så att mindre yngel också får mat.När alla yngel tar artemia kan du mortla sönder flingfoder och ge små givor av det istället för micron.Ynglen växer ofta mycket ojämt.
    Efter de första dagarna sätter jag in någon snäcka som hjälper till med renhållningen.
    Ett luftdrivet svampfilter duger bra,ynglen vill inte ha stark vattenrörelse.Jag har haft 28-29 grader i yngelakvariet.Små vattenbyten sköter du lättast genom att tappa ur vattnet med en vanlig luftslang med en syresten på,då följer inga yngel med ut.
    Ta vatten från ditt andra akvarium och fyll på med.Jag brukar lägga ett plastskynke över täckglasen för att hålla luften varm o fuktig när ynglen utvecklar sitt labyrintorgan.Du kan behöva flytta på yngel som växer fortare än sina syskon för att undvika kannibalism.
    Dessa råd har i alla fall fungerat bra för mig.
    Lycka Till !
    Lisa

    Kommentar

    • Rexon@
      • August 2002
      • 578

      #3
      Tack så mycke :-) ska göra mitt bästa :-)

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Jag fick endast ett yngel kvar från min första och enda kull.. Jag gjorde det idiotiska att fylla på med vatten redan efter någon vecka.. typ alla utom ett 20tal dog...
        Men som sagt, en överlevde.. är idag 6månader och simmar ensam med mina tetror...
        Vad jag gjorde för att få yngel? inget, höll temperaturen, lät alla fiskar simma tillsammans, matade med liquify no1, höll en temp på 28, det sista ynglet levde med sin far fast i en yngelpåse i samma kar, sedan inget mer...
        Lycka till
        Mvh Sandra

        Kommentar

        Arbetssätt...