Aggresivt beteende=avlivning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    Aggresivt beteende=avlivning?

    Hej,

    Har en kampfiskhona som är så aggressiv att det inte går att ha henne med någon annan fisk. Har haft henne ett tag men sedan bet hon nästan ihjäl min hane så jag blev tvungen att flytta honom till sällskapsoppan. Hon & de andra tjejerna+ ett gäng zebrafiskar fick gå kvar & det funkade i några månader men nu har hon börjat terrorisera dem med+ att hon har bitit ihjäl en av zebrafiskarna.

    Kamphonan själv blev ganska illa tilltygad när hon slogs mot en av mina andra hanar (lämnades tillbaka eftersom att han attackerade allt) & ser helt enelt förj*vlig ut men verkar må aldeles prima. Tyvärr kanske man får säga då det skulle bli mycket enklare om hon inte gjorde det.

    Anledningen till att jag köpte henne var att jag tänkte odla på henne, tänker det inte längre. Men vad ska jag göra med henne? Har inget annat kar att flytta henne till, skulle isåfall vara till zebracikliderna (De spelar iaf i samma liga vad gäller aggressivitet)

    jag har funderat på att avliva henne...och har nu näääästan bestämt mig. Visst känns det dumt att avliva en frisk fisk men hennes beteende kan väll ändå inte vara normalt? Å med tanke på hu hon ser ut antar jag att ingen annan vill ha henne heller.

    Vad anser ni, bör jag avliva eller inte? Isåfall hur?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Uhm, är du säker på att det är en hona? (f'låt om du tar illa upp men jag vet inte hur ny/gammal du är här så jag kanske trampar lite hårt på tossingarna )

    http://home.swipnet.se/danoieva/betta/kampfisk.html
    (om du är osäker på könet)

    Jag hade iallafall lämnat tillbaka firren till butiken (även om jag inte fick några pengar för henne/honom. Hellre det än alternativet.
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Hej!
      Jag tycker inte att du ska avliva den!
      Ge den till en zoo affär eller köp ett litet akvarium att ha henne i.
      Annars skulle jag kunna ta hand om henne, jag gillar kampfiskar

      Kommentar

      • Fawkes
        • February 2004
        • 246

        #4
        Hehe ingen fara Joacim! Ja jag är helt säker på att det är en hona, man kan tydligt se det lilla äggläggninsröret & en vän till mig hade tidigare tagit en yngel kull på henne. Köpte henne av denna kompis eftersom att jag vill testa att odla & hon hade ju fått yngel innan å så... Så att lämna tillbaka henne är nog ganska omöjligt.Hon hade henne innan helt ensam i en skål (utom vid lek) men det är inget alternativ jag gillar.
        Skänka bort henne går nog inte heller för vem vill ha en aggressiv fisk med nerbitna fenor (växer inte ut igen) & ärr?
        Ett nytt akvarium...visserligen tycker jag synd om henne men det finns en gräns. (vet att jag låter värsta hårdhjärtad men men....)
        Åhhhh vad ska jag göra!?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

        Kommentar

        • Bubbelina
          • June 2003
          • 322

          #5
          Avliva henne inte vad du än gör! Alla kampfiskar är olika... snälla lämmna tillbaka henne till affären eller köp ett litet akvarium till henne. Tänk om man skulle döda människor bara för dom var arga? Det är bara för att det är ett djur som man får tanken i huvet att avliva det. Snälla tänk ett steg längre.. Jag begär inte att du ska ruinera dig men det är ändå ett liv du tar.

          Lycka till!

          MVH
          "Allways look at the brhigt side of life.."

          Kommentar

          • Fawkes
            • February 2004
            • 246

            #6
            Jag förstår vad du menar Bubbelina (även om jag inte anseer att det är samma sak att avliva en fisk som en människa) Men om vi ska fortsätta jämnförelsen, hur kul skulle en människa tycka det var att leva i ett litet rum ensam resten av sitt liv?

            Jag försår att många tycker att det är fel att avliva djur som inte är sjuka men är det inte värre att låta henne bo i ett litet kar ensam eller att låta henne fortsätta att terroriser/döda andra fiskar?

            <font color="red">(Skulle vara kul om det blev en disskussion om det här ämnet då jag tycker att det är mycket interessant)</font id="red">

            Hon har för tillfället fått en andra chans då hon har fått flytta in i kamphanens gamla kar & hanen & hans tetrakompisar har fått flytta till honorna. Men fungerar inte det....

            Mvh /Anna
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              Jag tror att du har valt fel kombination tillsammans med kampfisken. Ingen av mina honor går att ha tillsammans med långfenade fiskar.
              Mina bor i ett 112 liters akvarium med lite "tuffare" fiskar som sorgmanteltetror, Nyckelhålsciklider och guramis.
              Där trivs de bra.

              Din kampfisk honas fenor kommer att växa ut igen! Ärr? Det är inte så vanligt att fiskar får ärr, det brukar läka ialla fall och bildas nya fjäll. Jag tror att din kampfiskhona kommer att få tillbaka sitt gamla utseende igen.

              Kommentar

              • Fawkes
                • February 2004
                • 246

                #8
                Jag har själv samma erfarenheter, alla säger att man kan ha en hane & flera honor men det har aldrig fungerat för mig...
                Men nu verkar det fungera med hanen tilsammans med de andra honorna, men så är ju också det den lugnaste hanen jag har haft. Inte en enda gång har han försökt jaga iväg de 2 honorna & de verkar inte vilja naffsa på hans fenor.

                vad gäller den aggressiva honans utseende så har hon sätt ut så i ca ett halvår. Ung hälfen av fenorna växte ur igen men på vissa ställen har hon nästan inget alls. Med ärren menar jag att hon är extremt ljus på vissa ställen, ser nästan ut som ärr.

                MVH /Anna
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Jag har en rabiat hona som tog ihjäl sina honkompisar och en hane då hon var ranghög som få. Jag köpte in en hane som var något större än henne själv samt som var bra kaxig och hård hane. Hon försökte gå på honom men hon fick ge upp och nu är hon så romfylld så jag tror hon snart spricker men det är inga konflikter mellan dom nu.

                  Denna hona är ursnäll mot alla andra arter i karet. Man får acceptera att även fiskar är indevider och är olika. Detta är första gången som jag stött på en sån tuff hona.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • black_molly
                    • May 2004
                    • 279

                    #10
                    Men om vi ska fortsätta jämnförelsen, hur kul skulle en människa tycka det var att leva i ett litet rum ensam resten av sitt liv?
                    Den satt där den skulle!

                    Till problemet.
                    Jag tycker nog som de flesta. Lämna firren i zooaffären även om du inte får några stålar. (Vilket du förmodligen inte kommer få om du berättar problemet.)
                    Annars så är det ju inte, enligt min åsikt, samma sak att avliva en människa som en liten fisk . (Bli inte arga alla trogna akvarister) Dessutom är det ju bättre att låta kampfiskhonan dö än att hon tar död på hela besättningen i akvariet. I för sig så måste man ju som sagt inte döda kampfisken utan bara lämna den i en zooaffären.

                    Lycka till!
                    MVH<h6>BM</h6>

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Just kampfiskar kan hanteras i små akvarium, förutsatt att man sköter vattenbyten och matning exemplariskt, det är lite vatten som lätt blir dåligt.
                      Så mitt förslag (och som du läst några andras) är att skaffa ett litet akvarium (kanske 20-30 liter i plast) och placera det på ett varmt ställe, så att du inte behöver någon doppvärmare för att få upp temperaturen, den vill ju ha varmt. Då kommer det nog att gå bra. Odla på henne går nog utmärkt, om du får tag på en större och tuffare hane.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...