Köpa vilken Gurami ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #31
    Kan man ha någon Gurami tillsammans med Regnågsfisk? Eller blir Regnbågsfisken för livlig?

    Är det kanske så att Dvärgguramin är för ömtålig men Guldguramin fungerar?

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #32
      Regnbågar är snabba fiskar det stämmer. Gurami kan vara snabba, särskilt när de jagar runt andra guramisar i karet men för det mesta är de lite "sega" och sävliga.

      Skillnaden i hållning är väl att gurami har inte så höga krav på vattenkvalitet som regnbågar. Gurami stammar ju från risfält, diken och stillastående dammar och liknande i Asien medan regnnbågen kommer från klara, syrerika vatten. Tror (obs tror!!) att regnbågar föredrar lite hårdare vatten(7-8) än gurami (6-7,5).

      Man kan ju blanda men då blir det nog lite fisksoppa av det tycker jag. Båda sorterna är så speciella och vackra att de kommer mer till sin rätt om de hålls separat. Det finns ju många olika sorters regnbågar som man istället kan blanda. Hos mig har jag blandat stora guramis i ett eget kar i olika färger, både guld, marmor, vita leopard, mosaik och läppgurami.

      Dvärgguramin tycker inte om livliga fiskar och skiljer sig från sina större guramisläktingar. De vill ha lite lugn och ro och lite "myspys".

      Jenny

      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #33
        Lenmar har du några bilder på dina leoparder ?
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #34
          Får aldrig tummen ur att skaffa mig en riktig kamera. För din skull skall jag nog försöka muta hem nån ägare till dylik apparat. (Puh skall man behöva baka bullar å sånt nu då oxå!?!) Börjar bli frustrerande att inte kunna visa vad jag menar eller att inte kunna visa upp mina tjusiga kar.

          Jag hittade faktiskt denna sorten i en affär hör i gbg förra veckan. Där kallade de den för vita marmorgurami. Så den är väl kanske inte så märkvärdig ändå, fast jag har inte sett dem nån annanstans än just där och i Åled. Jag tycker ju dock att vit leopardgurami låter mycket bättre!!

          Men du, för rackans... Åled har den på sin sida. Kolla där!!


          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #35
            JAg är förälskad i Honungsguramin. När hanarna färgar ut ordentliht är de otroligt fina. Dessutom är de så små att man kan ha några stycken även i ett mindre kar. Har 6 nu i mitt 250 liters. Dessutom kanon att ha om man gillar växter eftersom de ju vill ha lite att gömma sig bland, och att de gillar vatten som inte strömmar så starkt.

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #36
              Lenmar: Dom var ju riktigt fina :-)
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #37
                Jörgen: Sa jag ju[ ]
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #38
                  Måste bara fråga... är det ingen som tycker att Läppgurami är griniga??? Jag hade först två hannar och två honor (var meningen att det skulle vara 1+3)... den ena hannen började bygga rätt tidigt, vilket innebar att alla andra fiskar snällt fick samsas om en liten plätt under pumpen där de fick stå... Så småningom fick denne hanne flytta till ett eget kar med ett gäng Guppysar... och utan hona blev han from som ett lamm... men då tog den andre hannen upp samma beteende... Jag lät den ena hannen leka och fick en kull yngel, sedan gav jag bort de vuxna fiskarna.... Nu är de yngel jag har kvar, vuxna... och en efter en visar hannarna upp sitt terrorbeteende....
                  Jag har haft både blå- och marmorgruami tidigare och dessa har inte varit så här stökiga... kan det vara så att jag bara fått väldigt speciella gener i mina fiskar???
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Holmby
                    • February 2004
                    • 1118

                    #39
                    Jag tänker starta upp en begagnat 150 liters. Och jag tänkte undvika att skapa en tråd i stil med "Vilka fiskar i ett 150 liters".

                    Men gurami kan ju vara trevligt. Skall jag satsa på dvärggurami eftersom 150 liter inte är "jättestort"? Eller fungerar Guld, Blå eller Vit också? Kan man kombinera? Marmorgurami?

                    Jag har också läst att man rekommenderar karantän på dvärggurami eftersom dessa ofta har med sig parasiter och andra sjukdommar. Stämmer detta?

                    Kan jag har Pakistanbotia och någon barb som sällskap till dessa?

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #40
                      Holmby!

                      Jag är inte expert men jag har många gurami och har haft det ett längre tag, inte lika länge som andra (Jörgen41 bla) men ändå ett litet tag. Jag tycker helt enkelt att de är väldigt trevliga att ha å göra med. 150 liter är perfekt för stora guramisar, för små gurami oxå å då kan man ju ha några fler =).

                      Jag har två kar; ett större kar för stora guramisar och ett mindre 112-literskar för dvärggurami. Enligt mina erfarenheter så har inte mina dvärggurami varit känsliga överhuvudtaget. Faktiskt så har den stått emot en hel del; vita pricken i två omgångar (de har ej drabbats som andra invånare), nitrittopp och algbekämpning (utan medel med mycket rafsande och ansning). Vad den har haft svårt för så har det varit de snabba livliga fiskarna som barber, koppartetror och ett "elakt" par med blå gurami. Mina har föredragit "lugn och ro". Ett tag hade jag även större gurami i karet och det stördes de inte så hemskt mycket av. När jag flyttade alla större fiskar så kom dvärgguramisarna verkligen till sin rätt. De är så vackra så det inte är sant! (jo det är det) Min största och äldsta dvärgguramihane började gensat bygga skumbo när han fick större plats. Så söt när han likt en fågel samlade javamossa och andra bladdelar och spottade upp dem mot sitt bo. Riktigt synd om honom när han vaknade varje morgon för att upptäcka att pumpen blåst sönder hans bo medans han sovit.

                      I mitt stora kar har jag blandat olika sorters gurami; mosaik, marmor, guld, vita, två par lite mindre läppgurami. De funkar jättebra ihop och är ett sant smycke för ögat och hemmet. Ett tag hade jag ett par blå gurami men de var helt enkelt alldeles för aggressiva för oss. Någon i nån zooaffär förklarade det som så att de blå kan vara lite vildare eftersom de är närmare vildformen. Om det är sant eller inte tänker jag inte spekulera i eller ha några åsikter om men mina blå var helt galna. Numera bor de hos en vän till mig och där trivs de jättebra för där är tempot lite högre ihop med ett par palettciklider och några skalarer bla.

                      Barberna kan vara lite snabba och lite nyfikna på att nafsa på och smaka av fenor tycker jag men praktbotiorna borde vara jättebra sällskap! Bara synpunkter inte vetenskap. Vill vara noga med att säga det!


                      Nancy!

                      Vill till viss del hålla med dig om läppgurami. Jag har två par, ett guldläpp-par och ett originalrandigt par. Mina guldläppar är jättelugna, som vilken dvärggurami som helst. Min randiga hane däremot är ganska mycket kung i karet. Tror att han skall få byta kar så småningom. Just nu är han bland de största fiskarna i det karet. Eftersom mina stora guramisar har en del kvar att växa så väntar jag med spänning på att han skall bli "plutten" i karet så han får smaka på sin egen medicin! Fast han är inte så värst elak, lite territoriell bara, skräms mest. Sällan han nafsar sönder nån fena som mina blå gurami gjorde.

                      Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • jorgen41
                        • December 2002
                        • 2087

                        #41
                        Guld, blå eller vit funkar utmärkt i 150liters hadde själv mina marmor Gurami i ett 105 liters när jag började med Gurami.
                        http://www.aquascapes.webhop.net
                        http://jorgensblog.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Holmby
                          • February 2004
                          • 1118

                          #42
                          Jag gillar visserligen när det är lite fart i ett akvarium. Men det har jag å andra sidan i det akvarium där jag har Paletter och Sebrafisk.

                          Det är viktigt med speciella "egenskaper" också, tillexempel som Lenmar berättar om sin dvärggurami som outröttligt bygger på sitt bo. Sånt är kul...

                          Vad kan vara lämpligt sällskap då?

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #43
                            Allt som inte är territoriellt och som inte nafsar efter deras fenor eller trådar/känselspröt.

                            Mina har sina speciella områden i akvariet som är deras egna. De har lite inbördes rangordning och är otroligt vackra när de spänner upp sig för att visa att "här bor jag" . Å de gör de gärna när det kommer en "snygg pingla" (läs hona) farandes.

                            För mig är guramis drömmen om det perfekta akvariet där det råder lugn och ro och som man vilar ögonen på när det är skräp på TV eller när man haft en stressig dag eller när ungarna varit kinkiga att gå och lägga. Jag har mina tillsammans med kardinaltetror, pansarmalar och ancistrusar. Pansarmalarna är oxå himla söta att se för de kan göra en stor gurami lite förvirrad när de sprätter upp och ner, fram och tillbaka. Kardinalerna är bara vackra tillskott eftersom jag inte sett gurami i den färgkombinationen än . Väntar med spänning på att de skall komma!!!

                            Jenny
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • ViZiR
                              • December 2003
                              • 490

                              #44
                              Ok.. en fråga till er som verkar så inne på guramisar..
                              Hur ska jag dela upp Colisa lalia i kön...? 1+1 eller 1+2?
                              hur skulle ni göra?
                              Går det bra att ha dem med ett stim på ca, t.ex, 20 neontetror?
                              Har ett litet 22 liters kar.. kan man få dem att leka i det och låta ynglen växa upp ensamma eller med föräldrarna?

                              Tack för svar, jag har inte haft guramis förr.
                              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                              </font id="Comic Sans MS"></b>

                              Kommentar

                              • jorgen41
                                • December 2002
                                • 2087

                                #45
                                1+2 så är det i alla fall en hona som får vila lite :-)

                                Jag har mina Gurami tillsammans med 2st silverhajar och 2st Flyingfox.

                                Ja och en Palettciklid hona som inte har någon annanstans att bo :-)
                                http://www.aquascapes.webhop.net
                                http://jorgensblog.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...