kampfisk i rundskål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    kampfisk i rundskål?

    Kan man ha en ensam kampfiskhane i en rundskål? Jag frågade i zooaffären men tjejen verkade lite osäker och verkade ge mig standardsvar (om nu såna finns...). Hon visade mig en kampfisk som bodde i en den minsta storleken av petbox (eller vad den heter) och påstod att den trivs bäst ensam.

    Är jag grym om jag köper en kampfisk och låter den bo ensam i en rundskål? Är det bättre att köpa ett riktigt kar och ha ett par honor oxå?

    Vad vill kampfisken ha för inredning?
    /Nina
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    det e alldit bäst att ha ett "riktit" akvarie.
    rund skålar e igentligen bara skit.
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • tanya
      • February 2004
      • 52

      #3
      Nej, en ngt mer stimulerande livsmiljö är väl alla värda? Men det är du ju själv inne på.

      mvh Tanya

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        vad är minimumstorlek för kampfiskar då?
        /Nina

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Med ordentligt skötta vattenbyten så klarar sig kampfisk i 25-30 liter. Nackdelen är att simytan blir liten i så små kar - bättre med ett större kar med lite lägre vattenstånd. Plus att man måste kunna flytta honorna (om man ska ha det) när de parar sig. Hanen blir väldigt aggressiv efter lek. Så 50-60 liter minst är nog att rekommendera om man inte har plats för större + en liten 30 liters burk att rädda honor till. Om du inte satsar på lek utan kör på med filter så kan en mindre burk fungera om du är noga med att sköta den. jag födde upp kampisar i 25 liter i flera år - det krävde mycket pyssel men det gick väldigt bra. Nackdelen är att de är bra på att hoppa ur akvariet om de inte hittar någon hona eller också jagar de ur honorna om de inte vill leka. Så relativt lågt vatten är att rekommendera.

          Kampfisken vill ha mycket och tätt planterade växter. Gärna lite som flyter på ytan också. Ex. cabomba, vattenpest eller hornsärv.
          Annars är den en trevlig och, som jag tycker, tålig fisk.

          Lycka till!!
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Mini_agge
            • May 2004
            • 165

            #6
            Det är inte bra att ha dem i skålar. Bättre med akvarium men jag har min hane i en 15L balja och där trivs han bra tror jag faktiskt. Du skrev att du kanske skulle ha honor. Jag vill varna om att det är inte alltid så att hanen är elak, mina honor rev sönder hanens fenor så nu har jag honorna i en annan balja, hanen mår för övrigt bra nu....
            ASTA =)






            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Vi kan ju säga så här... det finns ju en anledning till att zoobutikerna inte får ha fiskar i runda skålar... det är helt enkelt en dålig miljö för fiskarna... tyvärr får de fortfarande sälja dem.

              Att de på djuraffärerna kan ha fiskar i små burkar beror på att de vistas där under en kort tid... men det är inget liv för en fisk...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Då finns det alltså ingen fisk alls som trivs bra i rundskål? Jag antar att det har med antalet liter vatten att göra och inte formen?

                Om jag bestämmer mig för kampfisk, vilket är att föredra? Ensam hane eller en hane och några honor?
                /Nina

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #9
                  Om du fixar en bakgrund till din rundskål så är inte den sämre än ett akvarium. Vad man har lagstiftat om är det att det inte får saknas bakgrund till akvariet oavsett om det är runt eller fyrkantigt. En hyfsat stor skål ligger väl på 20-30 liter, vilket räcker till många fiskar.

                  Hanen tycker nog om att ha några honor. Precis som alla andra. Men solitär funkar ju, men han kommer inte att utveckla det "riktiga" beteendet. Jag skulle satsa på en hane med honor. Det är mera jobb, men roligare.
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Med en ordentlig bakgrund kanske det skulle funka med en rund skål för en kampfisk.... Annars är det ju så att syresättningen fungerar dåligt i en guldfiskskål också, eftersom ytan är liten i förhållande till vattenmängden (en kampfisk klarar sig på lite syre). Dessutom påstås det att formen på kupan gör att allt förstoras... så att fisken upplever t ex en hand utanför skålen som jättestor... men det sista är jag inte helt säker på om det är rätt...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Angående den runda skålen...

                      Rätta mig om jag har fel men även om den runda skålen rymmer 30 liter är det inte så att ytan har en avgörande betydelse oxå? Om skålen slutar i ett litet, litet hål så blir det ytterst lite syresättning av vattnet??? Om man nu får för sig att skaffa en rund skål visst är det väl bättre att man väljer en rund skål med stor kontaktyta till luften/syret?

                      En annan sak ang kampfisk och runda skålar. Hur är det med temperaturen? De skall väl gärna ha det lite varmare än rumstemperatur?? Skall man "knö" ner en doppvärmare i då eller skall man "elda på" med glödlampor??

                      Mycket kan sägas om runda skålar men mest negativt antar jag. Själv hade jag i mina yngre år tre små slöjstjärtar i en 25-liters skål och de levde i väldigt många år (sex-sju år om jag inte minns fel) tack vare att enkelt bottenfilter och mycket växter tror jag.

                      Nåt skumbo är väl knappast att tänka på i en skål??

                      // Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • ViZiR
                        • December 2003
                        • 490

                        #12
                        Vadå för bakgrunds-tvång?
                        Vad är det för sk*t??
                        Fiskarna bryr sig f*n mig inte om det är bakgrund eller inte, står t.o.m. här på zoopet..
                        du menar väl inredning?!!
                        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                        </font id="Comic Sans MS"></b>

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Enklast är väl att sätta dit en bakgrund på utsidan... Men självklart bryr sig inte fisken om det är en sådan eller om man bygger upp med stenar eller vad man gör... Det viktiga är att fiskarna ska ha ett ställe där de kan känna sig trygga... dvs inte insyn från bägge håll...
                          ViZir:
                          Tror du vi lyssnar mera på dig och att du verkar mera seriös när du vräker ur dig så där? Hade väl varit enkelt att fråga varför regeln om bakgrund finns??? Det finns inget bakgrundstvång, däremot att det inte ska gå att se in från bägge sidor...
                          Ingen här har nog trott att fiskarna bryr sig i om det finns bakgrund.... det är bara du som är petnoga hur folk uttrycker sig...(alltså att man skriver bakgrund i stället för insynsskydd) å du var ju rätt person till det :-)
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Holmby
                            • February 2004
                            • 1118

                            #14
                            För att styra tillbaka till ursprungsfrågan.

                            -Ja, det går bra att ha en Kamphane i en guldfiskskål.

                            -Nej, inte är väl det speciellt grymt. Ta reda på hur de bor i det vilda så kan du själv ta ställning

                            -Ja, det är bättre med riktigt kar och någon/några honor. Det blir mer underhållning för både dig och fiskarna.

                            -Inredningen är mest till för betraktaren, dvs du.

                            Att öppningen i en skål är liten i förhållande till volymen borde inte spela någon roll eftersom Kampfisk är en labyrintfisk och den andas luft vid ytan.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...