Kampfisk+Guppys=Sant???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjatfisken
    • May 2004
    • 7

    Kampfisk+Guppys=Sant???

    Kan man ha kampfiskar och slöjguppys i samma akvarium? Eller äter de upp fenorna på varandra?
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    Ja, de äter upp fenorna på varandra, vem som äter vems vet jag ej, antagligen kommer kampfisken se dem som rivaler och käka upp fenorna på dem för att den vill ha största och vackraste fenorna..
    Du får nog vänta lite på svar från någon som har provat något liknande.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Svan
      • April 2004
      • 63

      #3
      Har bara hört samma sak och håller med föregående talar...
      kampfisk-hannen kommer göra livet surt för guppysarna...tyvärr...
      /Daniel

      160 liter blandat, 54 liter yngel

      Kommentar

      • Tjatfisken
        • May 2004
        • 7

        #4
        ok det var synd... vad är lämpligt sällskap?... lite tråkigt med bara kampfiskar...

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #5
          Nån tetra (?)

          Kommentar

          • Solo
            • December 2003
            • 142

            #6
            Tjena! Jag har haft både kampfisk och guppy tillsammans och det gick jätte bra. Det beror nog mest på mentaliteten på din hane. Min 1:a hane var jättesnäll redan från början och trivdes med guppyna. Min andra hane kom från en affär där han varit ensam i en lite kupa och han var totalt livrädd för alla dessa färggranna monster som fanns i akvariet. Han vande sig efter ca 3 veckor och sedan gick det hur bra som helst. Mina kamphonor var heller aldrig till besvär. Så mitt råd är att testa, din hane kan mycket väl vara snäll. Men det är ingen garanit. Lycka till!! Mvh Solo
            Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Har guppy och kampisar ihop och de har inte problem arterna emellan. Men visst kan man få någon halvgalen firre =). Problemet i mitt kar är de envetna neontetrorna. Små tykna nafsande odjur *s*.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Tjatfisken
                • May 2004
                • 7

                #8
                Tack för tipsen! jag provade och det har gått bra hittills.. kamphanen har dock fått en tugga på en fena... men det är ju alltid lite maktkamp i början ...+= sant! (än så länge...)

                Kommentar

                • Bubblan89
                  • November 2002
                  • 1220

                  #9


                  Hej!
                  En av mina kampfisk hanar går jättebra tillsammans med guppys. Jag har till och med haft den tillsammans med slöjstjärtar och den "rör inte en fena".
                  Min andra hane bor ensam i ett eget akvarium (förutom när han leker).
                  Jag köpte honom i en zoo affär då var han redan några år gammal och bodde ensam, och det har helt enkelt gått för lång tid. Han är inte van vid andra fiskar. Han biter ihjäl mina guppys.

                  Om man vill ha en lugn kampfisk så är det nog bäst att vänja den vid långfenade fiskar redan som ung.
                  Men alla kampfiskar är unika, vissa lugna och andra aggressiva.
                  Hoppas att det kommer att gå bra med dina fiskar "Tjatfisken"
                  Mvh/ Sarah
                  Ps. Jag tycker att det är jobbigare att ha kampfiskhonor med andra fiskar. De biter nästan i allt med långa fenor. Och varandra!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...