Kampfiskar + Salt = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sol
    • May 2004
    • 37

    Kampfiskar + Salt = ?

    Tjena.

    Jag har haft ett antal kampfiskar i drygt ett halvår nu. Har fått dom att både leka och må bra. En hona dog av en sjukdom (parasiter), kommer inte riktigt ihåg namnet. Iallafall så tyckte jag detta var synd och sen fick jag höra att salt håller borta parasiter. Är detta sant?

    Och vad för salt bör man använda, havssalt?
    Förutom det så är mitt kar på 30L.
  • e_cat
    • August 2003
    • 263

    #2
    saltet ska inte innehålla jod har jag hört, det gör nog inte havssalt. =)

    Salt är jättebra mot de flesta sjukdomar, parasiter vet jag inte själv om det är dugligt till. Men rådfråga din zoobutik, dom ska veta.
    Mvh Sandra

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Mitt kar är också på 30 liter!
      Salt utan jod ska det vara, men använder man salt för mycket så vänjer sig fiskarna och parasiterna vid det, och det hjälper aldrig mera...=/
      Jag tänkte skaffa en kampfiskhane och 2 honor till mitt kar på 30 l, och undrar då hur du har fått dina att leka! Några tips el. råd välkomnas av experten

      Mvh malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Turbo
        • April 2004
        • 330

        #4
        Jag har hört att leken sköter sig ganska mycket av sig själv.
        Om du har en hane och två honor så börjar hanen att börja ett skumbo och sedan tar det inte lång tid innan de börjar leka.
        Problemet är att honan kanske kan bli sönderklämd om det blir en för intensiv lek, och man kanske då bör avlägsna honorna från hanen (som då har pressat ut rommen ur honan och tagit över baranskötseln). Sedan när ynglen kommer, uppstår ett ytterligare eventuellt problem; ynglen kan bli angripna av föräldern och därmed behövs ytterligare ett kar.

        ett hon kar, ett han kar och ett yngelkar. (om man vill vara på den säkra sidan, utan döda fiskar)
        60 liter -personligt projekt
        150 liter -sällskap

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          Jag gjorde så att jag satte min hane i ett helt rent akvarie (20L) utan pump, efter ytterligare ett vatten byte och en vecka mellan dem började han bygga bo.
          När jag ansåg att det var stort nog släppte jag i honan (som jag ville ha och hade en tydlig vit prick vid analfenan) Genast jagade hanen iväg henne, hon var rätt sliten när allt var över. Men jagad det blev hon.. Medans hanen byggde och jagade honan växte boet och hanens parningsbeteende allt större.
          När jag kom hem från skolan dagen efter så låg där i boet massa vita prickar och honan låg gömd.. Henne satte jag i sitt gamla akvare utan stööre problem.
          Hanen vaktade äggen som kläcktes efetr 124-48h.. Därefter plockade han upp ynglen och vaktade ägg om vart annat...
          När ynglena sedan simmade rakt och inte upp ner till yta och botten så tog jag bort hanen (ca 2-3dagar). Han fick då simma med honorna.. (efter lite om och men behövde han sättas i ett annat akvare.)
          Sedan är det bara att mata ynglena 3-4ggr per dag med Liquify nr1. Och lycka till... Har endast ett yngel kvar sedan min första kull, och han växer låååångsamt... =)

          Lycka till
          Mvh Sandra

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Ok!
            Kan nog ordna med kar till alla firrarna

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              Kar är inte största problemet i första taget, det är att få alla yngel att överleva.. mamma och pappa repar sig snabbt i sina gamla akvarium.. =)
              Mvh Sandra

              Kommentar

              • Sol
                • May 2004
                • 37

                #8
                Jag tyckte E Cat förklarade ganska bra.

                Men iallafall så skulle jag vilja tilläga hur jag gjorde..
                Jag tog ett ganska så grunt akvarium, med långa växter som gick en ca. cm ovanför vattenytan, på så sätt har hannen fler urvall att bygga sitt skumbo, och för att skaffa en trygg miljö. Hannen fick bo ensam i akvariumet ett par dagar, tillslut byggde han äntligen ett skumbo. Samma dag gick jag och köpte en lekfull hona (vit prick vid analfenan och svullen mage). Honan var först väldigt blyg, antaligen rädd . Först "blåste" hannen upp sig och åkte runt i akvariumet som en monstertryck tillslut började han naffsa på honans sjärtfenor och jaga henne. Sen på något sätt som jag inte han uppfatta låg han nästan som en boaorm runt honan för att trycka ut hennes ägg. Ta ut honom direkt när hanen tappat intresse för henne och börjar jaga henne mer aggresivt. Och glöm inte att lampan bör vara tänd hela natten eftersom hanen plockar upp ner ramlande ägg från skumboet (en rolig aktivitet att iakta).

                Vill du ha en mer djup beskrivning eller hur man tar hand om ynglena kan du kontakta mig!

                Lycka till!

                Kommentar

                Arbetssätt...