Kampfiskakvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    Kampfiskakvarium....

    Jag funderar på att göra om mitt lilla 54-liters akvarium....
    Ska ha en hel del växter och min första tanke var att ha ett litet stim med någon mindre tetra eller rasbora, men så råkade jag gå in i en akvarieaffär...
    Har väl aldrig varit speciellt förtjust i kampfiskar ( hade en när jag var mindre ) men när jag såg de fina kampfiskhonorna de hade så blev jag allt lite sugen i alla fall...
    Skulle det funka med en hane och, låt oss säga, tre honor i ett 54-liters?
    Eller blir det för trångt?
    Bråkar även honorna inbördes ( förutom vid ev. lek )??
    ( eventuellt kommer det att finnas otocinclus alt. några algätande räkor i karet också )
    /muppins


  • varg
    • August 2002
    • 1002

    #2
    Japp,blir bra med tre honor & en hanne.
    se till att det är honor, det ser man då könsmogna honor har en vit prick på magen...
    dom kan bråka, vad jag har för mig 'maktkamp' vem som är boss...verkar vara så hos mig, men nu sammsas alla kampfiskar

    ha massa växter, typ vattenpest eller annan hög/flytväxt då kan honorna gömma sig där i på nätterna
    Zoon

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Ok, det låter ju bra!
      Då ska jag börja göra om inredningen i akvariet så fort jag får råd och de nuvarande invånarna är borta...
      /muppins


      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        jag har två till min hane, men eftersom den ena honan är elak och äter upp min hanes fenor simmar han tillsammans med ett av hans egna yngel i ett 20L kar.. (ynglet når han inte)
        Min hona har även naggat på mina neontetror, men eftersom dessa är härdiga så överlevde de med en bakfena (en hade inga alls) och naggade ryggfenor.. satte i 5st glödbandstetror (måste få rekomendera dessa vackra fiskar) honan naggade på dessa med, en så pass mkt att han dog efetr en dag i tanken... Det är för visso maxfyllt med fiskar, så det blir inte fler däri, men honor kan ha ett stort revisbehov, även om hanen var där först!
        Mvh Sandra

        Kommentar

        Arbetssätt...