Kampfiskhane...!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Kampfiskhane...!

    Hej!
    Jag tänkte skaffa mig en kampfiskhane till min kampfiskhona, som har börjat visa sig från sin bästa sida
    men då undrar jag:
    Bör jag skaffa mig ännu en hona, så att hanen inte enbart jagar en hona hela tiden (samma hona)?
    Karet är för övrigt på ca 30-40 liter, innehåller bara en ancistrus, en guppy, en siames (5 cm) och en liten palettciklid (hane). Det har fungerat lite som ett kar for "utmobbade" firrar

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Som regel så ska man alltid ha minst 2 honor till var kampfiskhane.
    Detta för att just undvika att han stressar ihjäl en enda hona då han ju brukar att jaga dessa ganska så intensivt.

    Himlars...ska föresten själv köpa 2 st honor till min något stensure hane därhemma, men det först efter lite ommöblering i karet.
    Det kommer att bli ett helt litet hörn fyllt med flytormbunkar. Ska se om detta inte kan locka antingen hanen till att bygga skumbo eller om dvärgguramiparet paxar det ?? Återstår att se.....

    Kommentar

    • e_cat
      • August 2003
      • 263

      #3
      jag tycker det låter lite litet för fler fiskar, men du gör som du vill.. Tänk på att honorna kan vara elaka mot hanen... mina är det...
      Mvh Sandra

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Köp 2-3 honor till honom. Se till at du har växter som når ytan + 10 cm till så hanen har någonstans att bygga sitt bo. Gärna i ett hörn.

        Palleten däremot skulle jag flyttat undan då jag av egen erfarenhet har blivit av med yngel. Men han kanske inte är riktigt så stor än.

        Om jag skulle vilja ha yngel från kampisar så skulle jag låta dom vara i ett eget kar men det kanske är lite svårt för dig för tillfället. Annars så är det kanon att ha ett så stort kar som lekkar. De flesta har bra mycket mindre.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Paletten är bara ca 4 cm, max, och inte så kaxig!
          Jag tror inte att det är för litet för 2 invånare till, Som det är nu ser det ganska öde ut
          Sedan om de bråkar extremt mkt har jag 2 tomma kar, samt 1 som är igång som den kan gå i

          Mvh malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Jag tycker du kan köpa 2 till utan att ha något som helst dåligt samvete för det.

            Lycka till!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            Arbetssätt...