Var ska jag ha min kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankamask
    • January 2004
    • 11

    Var ska jag ha min kampfisk?

    Jag har hamnat i en lite trixig situation:

    I vårt akvarium har vi fn en kampfisk tillsammans med några platys och malar. Platysarna har fått yngel (jättekul) som nu lever i ett yngelakvarium av nät i det stora akvariet. Så långt allt väl, men nu börjar yngeln bli lite för stora för att vara kvar i yngelakvariet (ca 1,5-2 cm) men när vi försökte släppa ut ett av dem i akvariet var kampfisken direkt framme och började jaga det.

    Jag har tre alternativ att välja mellan (om man nu inte vill låta det vara som det är nu, men det känns inte riktigt bra, har totalt 3 2cm yngel och 2 st 1 cm platyyngel i yngelakvariet och det känns rätt trångt):

    1) byta plats på yngel och kampfisk. Känns lite trångt för kampfisken men den får vara kvar i samma vatten, men cirkulation osv.

    2) flytta ynglen till en gammal guldfiskskål utan pump. Har tyvärr ingen extra pump, och frågan är hur bra de klarar det.

    3) flytta kampfisken till guldfiskskålen. Jag vet att skålar inte är så himla bra, men kanske klarar kampfisken det bättre än ynglen, har läst att de trivs i lugna vatten. Flyttar naturligtvis med vatten från vanliga akvariet och några växter.

    Alla alternativen gäller för några veckors tid, bara så att ynglen hinner växa till sig riktigt ordentligt. Vilket alternativ skulle ni föreslå? Eller finns det andra lösningar? (Utom att köpa nya akvarier, pumpar osv som jag absolut inte har råd eller lust med just nu?) I värsta fall får jag lov att göra mig av med min kampfisk, men det känns ju också supertrist.
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Om yngeln är 1,5 - 2 cm så borde de väl klara sig från Kampfisken? Eller är han gigantisk?

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Köp ett billigt innerfilter, typ Hydor Crystal P10 eller Fluval 1+, om du nu nödvändigtvis måste hålla fiskar i en guldfiskskål.

      Du behöver cirkulationen och filtermassan.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Flytta du kampfisken <b>tillfälligt </b>till guldfiskskålen
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          Jag skulle byta plats på ynglen och kamphanen.. han skulle klara det fint, tills dess ynglena gjort sig hemmastadda.. =)
          Det kan oxå vara så att det är för trångt i alvariet, då hoppar gärna större fiskar på mindre.. Mina kamphonor hoppade på mina 5nya glödbandstetror, en dog på fläcken.. (inga fenor kvar efter 1dygn) Din sits gäller kanske en månad, och yngelsäcken är inte så liten som man kan tro. =)
          Mvh Sandra

          Kommentar

          • Turbo
            • April 2004
            • 330

            #6
            jag har haft vänner som haft kampfiskar i guldfiskskålar i flea år utan pump och filter. Kampfisken är tålig och klarar sig fint, men med tanke på fiskens hälsa och "livslust", så hoppas jag att fisken får en tillfällig vistelse i skålen, eftersom han får det roligare bland andra fiskar.
            60 liter -personligt projekt
            150 liter -sällskap

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

            Kommentar

            Arbetssätt...