leker killis i ett 100L akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dean87
    • January 2004
    • 70

    leker killis i ett 100L akvarium??

    ??
    Mvh. Dean
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det kan de göra, ja.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Förmodligen gör dom det - varför inte???

      Har du lekmogna och lekvilliga killis och de hittar ett leksubstrat dom vill ha så leker dom... Problemet är väl att komma åt äggen före det att någon av de andra akvariefiskarna tycker att det här blir ett smaskigt mellanmål..

      Mina första killis var Kubarivulus som jag hade i ett 250 liters sällskapsakvarium. I detta stoppade jag ner en liten filterburk (modell 1970-tal) dit fisken kunde simma ner genom ett mindre hål. I denna burk stoppade jag ner fibertorv och paret hittade dit, simmade in och lekte glatt där. Och jag kunde plocka ägg från torven. Andra fiskar brydde sig inte om burken förrän palettyngelen av misstag simmade ner i den.

      Därför fick jag ta bort den burken eftersom palettynglen inte alls begrep hur man skulle ta sig ut därifrån utan försökte simma rakt genom väggen. Det såg fånigt ut.

      Andra leksubstrat är t ex javamossa eller sk moppar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Dean87
        • January 2004
        • 70

        #4
        okej.. men ska jag ha fibertorv i botten då?
        Mvh. Dean

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen skickat av Dean87
          okej.. men ska jag ha fibertorv i botten då?
          Det allra bästa är förstås att leka av killis i ett specialakvarium på 10-15 liter med javamossa, fibertorv eller lekmoppar. Så att man får de ägg man behöver. Sedan kan fiskarna vara del av ett sällskapsakvarium.

          Fibertorven är i fallet ovan ett leksubstrat. Använder du det kan bör du ha det i en tuss gärna i en plastburk med ett hål (fiskingång) eller liknande. Killis gillar att dyka in i det och lägga äggen långt in i substratet.

          Man kan förståss ha en torvbotten men då blir fibertorven på tok för dyr och då pratar vi verkligen om specialakvarier.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Dean87
            • January 2004
            • 70

            #6
            heheh okej.. nmen då köper ja fiber torv och lekmoppar på månda så får ja se va som händer
            Mvh. Dean

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Lekmoppar får man nog tillverka själv men å andra sidan är det inte svårt...
              ÄNDRING: se t ex denna artikel
              http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=199014
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Pär J.
                • March 2002
                • 284

                #8
                Det hela beror på vilken art du har hur du lyckas bäst med att få ägg av dem.

                En del arter lägger sina ägg nära ytan i flytmoppar eller flytväxter. Andra leker i bottenmaterial typ torv.

                Lycka till!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Pär J.
                  Det hela beror på vilken art du har hur du lyckas bäst med att få ägg av dem. En del arter lägger sina ägg nära ytan i flytmoppar eller flytväxter. Andra leker i bottenmaterial typ torv.
                  Man kan också tillverka sk bottenmoppar - utan kork - som man tynger ner med en glasstav eller sten... Torv är besvärligare att leta igenom (om man nu vill veta vad man får...) men föreslog jag inte fibertorv tidigare i tråden som till och med växtlekare som Kubarivulus "nappade" på.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...