Elak kamphane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sibirisk_tiger
    • April 2004
    • 26

    Elak kamphane

    Jag har köpt ett litet akvarium som jag hade tänkt försöka föda upp kampfiskar i. Jag har en hane och två honor. En av honorna är full med ägg/rom. Jag flyttade först över honan med äggen och hannen till det lilla akvariumet. Hanen började genast hacka på honan. Jag la då i den andra honan också, men det ledde till samma resultat. Jag har därför flyttat tillbaka hanen till det stora akvariumet. Men vad ska jag göra??
    Tack på förhand
    Tigern
    I will make you "grr" like a tiger! - Grr grr!
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Att hanen jagar & biter honorna är en del av deras lekbeteende, se bara till att det finns en massa flytväxte för dem att gömma sig i & övervaka så att det inte går alltför hett till. Sök även efter fakta om kampfiskuppföning här & på internet...Vet att det finns endel bra trådar här med olika länkar.Lycka till!

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Fawkes
      • February 2004
      • 246

      #3
      Här är en adress som har hjälpt mig mycket.


      Mvh /Anna
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

      Kommentar

      • Danne89
        • March 2004
        • 152

        #4
        det där låter som ingentint mot för vad min kampfisk gjorde!.Då jag kom hem från skolan igår så såg jag att kampfisken var i min nätbur och simmade omkring,ALLA yngel var borta!.Han åt upp dom!Jag hde fyra stora yngel nästan två cm!..blää..aja shit happends..
        (det var platy yngel.)
        60 liter

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          hehe...min kampis gjorde samma sak mot min lilla pysan (ca 1,5cm stort platy yngel) man blir lite ledsen... De kan faktiskt hoppa trots fenorna.

          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • Danne89
            • March 2004
            • 152

            #6
            mm,jag vet att dom kan hoppa efter mat,men inte över till en nätbur!.det är säkert 4-5 cm han måste hoppa..!
            60 liter

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen skickat av Danne89
              det där låter som ingentint mot för vad min kampfisk gjorde!.Då jag kom hem från skolan igår så såg jag att kampfisken var i min nätbur och simmade omkring,ALLA yngel var borta!.Han åt upp dom!Jag hde fyra stora yngel nästan två cm!..blää..aja shit happends..
              (det var platy yngel.)
              När en kampfisk är så hungrig undrar jag hur välgödd han var... Får han något mer än flingor - får han räkbitar??? fisk??? fiskbullar???levande foder????? Om inte så kan jag förstå att han faktiskt skaffar sig extra levande foder - det har inget att göra med att vara elak.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Danne89
                • March 2004
                • 152

                #8
                nej nej,han får mat,han är i fin form..han skiter mkt,så han lär inte har vart hungrig..men men då han väl var inne i nätburen byggde han ett skumbo!
                fräckis.
                60 liter

                Kommentar

                • Danne89
                  • March 2004
                  • 152

                  #9
                  hur matar mat kampfiskar med fiskbullar?
                  60 liter

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Danne89
                    hur matar mat kampfiskar med fiskbullar?
                    Köp fiskbullar i fiskbuljong - skölj dem - frys dem i lämpliga bitar... eller som hela fiskbullar - i det senare fallet tag ett rivjärn och riv av lämplig mängd - mata alla dina fiskar med detta. Det kanske inte gillas av rena växtätare eller rena rovdjur (t ex killis) men gillas av de flesta andra fiskar, bl a malar eftersom de sjunker bra. Sug upp det som blir kvar nästa dag om du gett för mycket.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • sibirisk_tiger
                      • April 2004
                      • 26

                      #11
                      Tack för alla svar! Har varit till stor hjälp. Nu ska vi bara se hur det går medskumboet om det blir något. Har bara en fråga till. Hur låg ska vattenytan vara??
                      Tigern
                      I will make you "grr" like a tiger! - Grr grr!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...