Mysteriet med killis..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Å andra sidan händer det ju att sk underarter uppenbarligen inte accepteras av vetenskapen. Jag tänker då på det här som hände med blå guramin - där tillägget "sumatranus" har försvunnit trots att den skiljer sig i färg och ursprung jämfört den mer utbredda bruna guramin. Se denna tråd:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25034
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Skillnaden på de olika populationerna kan vara ganska stora bland hanarna.Honorna ser oftast lika dana ut (Även bland närbesläktade arter) Detta är en av anledningarna till att man har så många småkar. Att blanda olika hanar i samma kar är inget problem.
      Här kommer en länk som visar olika varianter av Aphyosemion striatum.
      http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Aphyosemion/A.striatum.htm
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • pupfish
        • December 2003
        • 248

        #18
        Hej cecilia

        Är anledningen till att man inte blandar stammar (med känd lokalitet) med akvariestammar alltså att man då riskerar att de förra hybridiseras?
        Azur gav ett mycket bra svar på din fundering.

        Min lilla fundering är vilket råd du (erikthur)ger till någon som fått/köpt killis av dig, när de inte lyckas att odla på fiskarna?
        För en eller båda kan uppenbarligen vara sterila eftersom du förordar blandning av olika arter. Men det kan förstås bero på vattentemp., vattenvärden eller att paret inte passar ihop.

        Att du blandar olika arter är väl ditt problem, men det är en bra information så att jag kan undvika detta.
        500+

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen skickat av erikthur
          Å andra sidan händer det ju att sk underarter uppenbarligen inte accepteras av vetenskapen. Jag tänker då på det här som hände med blå guramin - där tillägget "sumatranus" har försvunnit trots att den skiljer sig i färg och ursprung jämfört den mer utbredda bruna guramin. Se denna tråd:
          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25034
          Det är helt riktigt att underarter inte längre brukar accepteras av vetenskapen - de är inte direkt "olagliga" taxonomiskt sett, men de brukar numer antingen ignoreras eller höjas upp till egna arter.

          Jag vet ingenting om blå gurami, men är sumatranus en distinkt population som finns i naturen och som går att skilja från alla andra populationer - då kan jag nästan garantera att den så småningom får erkännande som egen art.

          Det är i så fall mest en fråga om att nån skall titta närmare på den.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen skickat av Azur
            Jag vet ingenting om blå gurami, men är sumatranus en distinkt population som finns i naturen och som går att skilja från alla andra populationer - då kan jag nästan garantera att den så småningom får erkännande som egen art.
            Det är just de omvända som hände där - blå guramin betraktades först som en underart pga färg och ursprung men den distinktionen görs ej längre...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Ursprungligen skickat av pupfish
              Min lilla fundering är vilket råd du (erikthur)ger till någon som fått/köpt killis av dig, när de inte lyckas att odla på fiskarna?
              För en eller båda kan uppenbarligen vara sterila eftersom du förordar blandning av olika arter. Men det kan förstås bero på vattentemp., vattenvärden eller att paret inte passar ihop.
              <b>Vad har du fått det där ifrån???</b> Jag har aldrig förespråkat ovanstående. Jag skrev ju följande i ett inlägg i denna tråd:
              <b>Man vill gärna hålla arterna separat så att de får leka i fred - och så man vet vems ägg det är. En del honor kan oxå vara svåra att skilja åt när det gäller närbesläktade arter</b>.
              Jag har däremot ingen anledning att tro att t ex gardneris från olika fångstplatser i framtiden kommer att karakteriseras som olika arter vilket jag tolkar att azur antydde. (Igen se exemplet med brun och blå gurami)
              Å andra sidan förloras lite av samlarvärdet om man inte bryr sig om "vem som fångade var och när". Ju sällsyntare osv...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #22
                Jag baserade det på följande
                Faktum är att ska vi säga renlighetsniten på den här sidan av hobbyn är aningen överdriven - snudd på talibansk. Snobberi???
                Då måste du vara snobb eller taliban eller hur? Själv blir jag då snobb enligt dig, omgivningen håller inte med. Skulle du inte vara snobb eller taliban blir följden att du förordar det. Det är bättre att vara övertydlig åt ena eller andra hållet.

                Men i ditt sista inlägg ser jag en annan åsikt som inte riktig stämmer med den förra, insikt eller vad? Det förra var provokativt det kan jag mycket väl se men det tillför inte ämnet speciellt mycket.
                500+

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Och detta tolkade du som att jag är för att korsa arter???
                  Du kan knappast ha läst igenom inläggen ssk ordentligt om du missade det jag skrev om varför man skall hålla arterna skilda. Eller i varje fall inte förstått det...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • pupfish
                    • December 2003
                    • 248

                    #24
                    Det är fortfarand upp till dig, sammasak gäller om du vill korsa t ex. F.gardner lacustris "C 89/5" med en F.gardneri mamfensis "Talangaye, CSK 95/6". Båda är ju gardneri eller hur? Det bör väl bli en F.gardneri? eller vad skulle du kalla den? Jag är uppriktig intresserad av detta och det finns de som gör på detta sätt och skapar egna beteckningar.
                    500+

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Det finns säkerligen de som korsat olika gardneri-stammar. Information går förlorad om vilken typ av gardneri efter en tid. Jag tror knappast de som en gång i tiden köpte mina "nsukka" på akvarieaffärer i Uppsala noterade mer än att det var just gardneris och det är väl inte helt omöjligt att det skulle finnas senkommen avkomma kvar efter mina odlingar på 80-talet.

                      Man bör också notera att det bedrevs en respektabel forskning runt killihybrider på 60 & 70-talet i syfte att se hur nära släkt olika killis är/var. Det fanns tom ett kapitel i detta i Jorgen Scheels bok (Rivulins of the world) - en gång bibeln för killioterna.

                      Men avslutningsvis - läs gärna igenom hela tråden och dra inga förhastade slutsatser så blir diskussionsklimatet trevligare och förhoppningsvis även sakligare
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • pupfish
                        • December 2003
                        • 248

                        #26
                        Detta är dina egna ord
                        Faktum är att ska vi säga renlighetsniten på den här sidan av hobbyn är aningen överdriven - snudd på talibansk. Snobberi???
                        Hur tolkar du de? Börjar du backa eller är det hela ett snobberi eller talibanskt?
                        500+

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Pupfish:
                          Jag har ju bara bett dej läsa <b>hela </b>tråden inte haka upp dej på en enda tillspetsad formulering (som jag gjorde i syfte att lätta upp stämningen - och om det stött dej får jag väl be om ursäkt då). <b>Akvaristik skall vara kul </b>är ett av mina motton.
                          Du har inte kommenterat om du läste nedanstående citat eller inte innan du hoppade in i diskussionen. Och jag förstår faktiskt inte varför du har hakat upp dej på den där meningen och dessutom varför du återkommer till den gång på gång istället för att läsa allt annat jag skrivit (i den här tråden åtminstone). Ett sakligare inlägg hade varit mer meningsfullt. Den här delen av diskussionen tycks ju inte leda någonstans. Men det var du som hoppade på mej så därför känner jag mej nödgad att svara...

                          Ursprungligen skickat av erikthur
                          Man vill gärna hålla arterna separat så att de får leka i fred - och så man vet vems ägg det är. En del honor kan oxå vara svåra att skilja åt när det gäller närbesläktade arter.
                          ändringen bara av språklig karaktär
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • pupfish
                            • December 2003
                            • 248

                            #28
                            Ett sista svar och ett citat från samma inlägg
                            Så ser det verkligen ut som striatum så är det nog striatum oavsett var den än <b>fångats</b> (och ssk om det fångats inom känt utbredningsområde).
                            Från samma inlägg, mitt förslag är att vill du provocera vilket var meningen med inlägget, tänk igenom om du verkligen vill löpa linan ut först. Samma inlägg avslutas med "Får jag påhopp nu???".

                            Ett alternativ är ju att skita i att läsa den typen av inlägg, vilket jag borde ha gjort. Men stå för det du skriver eller erkänn att du ville provocera eller hoppades på att det skulle få stå utan att någon reagerade på dess innehåll. Jag har mycket väl läst dina inlägg men jag har läst <b>alla</b> inte bara de du vill stå för.
                            500+

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #29
                              Mina sista kommentarer i denna tråd.
                              Jag står för vad jag skrivit i denna tråd men <b>inte </b>för vantolkningar som jag uppfattat gjorts av pupfish.
                              För mer och bättre information ok killis rekommenderar jag Skandinaviska Killisällskapet
                              http://sks.killi.net/
                              och fortsätt gärna till alf o anita
                              http://www.alfanita.com/svenska.htm
                              och vidare från deras länksida
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Pär J.
                                • March 2002
                                • 284

                                #30
                                Det hela verkar vara missförstån mellan två personer oxh debbatten har hamnat "offtopic".

                                1) Killis (äggläggande tandkarpar) ses sällan i butikerna för att;: a) de har ett rykte om sig att vara aggressiva, skygga och kortlivade.
                                b) zoohandlarna har dålig kunskap om speciella fiskgrupper.
                                c) de som är intresserde får tag i fisken genom kontakter och föreningar.
                                d) syns de inte i butiker så finns det ingen efterfrågan (?).

                                2) Ang. arter och stammar så vill man hålla en stam så ren det går. När man inte kan det så blir det en akvariestam. Detta gäller även hos Malawi och Tanganyika ciklider, där fångslokaler läggs till efter namnet.
                                Detta gäller även för Endlers guppy som det har varit tveksamt om det är en egen art eller en vanlig guppy. Nu har man hållt denna "stam" ren just på grund av detta vilket jag inte tror skulle skett om man tidigt sagt att det var en vildform från Venezuela.

                                Om nu detta är coolt att samla på olika stammar eller endast till för att skilja dem vet bara den enskilde akvaristen.
                                Man kan de det som att vill du ha en grön svärdbärare så nöjer du dig inte med en svärdbärare som visar sig vara röd.

                                Hoppas att denna långa skrift inte ställer till fler frågetecken.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...