Blå gurami - FREDLIG??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Blå gurami - FREDLIG??

    Har läst på många ställen att blågurami skulle vara "snälla" fredliga fiskar.

    Tyckte det saknades lite blått i stora akvariet där jag har mosaikgurami och guldgurami så jag införskaffade ett blått vackert guramipar för att ögat skulle få sitt. MEN... De förstörde all frid. De satte igång värsta mobbningen i mitt fredliga lugna akvarium. Inte nog med att de andra fiskarna trivdes och var gamla på gården som ju är stor. De var större och robustare än nykomlingarna. Från första stund satte hanen igång att jaga livet på alla gamla guramisar och sin hona. Honan i sin tur blev likadan hon när hon fick chansen. På en minut hade de nya blå knaprat upp hela ryggfenan på min guldguramihane och en vecka senare fick den stackarn avlivas. Köpte en ny större guldguramihane för att sätta de blå på plats men döm om min förvåning, (hm inte så stor kanske när de med en gång satte av efter honom oxå. Då åkte sketfiskarna ut.

    Nuförtiden genomlever de elaka fiskarna sina dagar i stressakvariet med praktbarber, sebrafiskar, prickdanio, koppartetror och fenbitande sorgmanteltetror. Där är de kung och drottning och de trivs! De gillar nog tempot bättre för de ger sig inte på nån och ingen ger sig på dem.

    Så... drömmen om lite blått i mitt lugna fina akvarium ersattes av ett par neonblå dvärgurami och två blå mussepiggplaty.

    Man ska inte tro allt man läser. Även i de lugnaste vatten finns det galna fiskar.

    Jenny60]
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Eftersom blågurami och guldgurami är olika varianter av samma art, Trichogaster trichopterus, så är det inte så konstigt. Revir strider mellan gurami hanar är inget konstigt, inte heller att hanen jagar honan. Förutom detta så är Trichogaster trichopterus en lungn och fredlig art.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Citat från zoopet:
      "Denna art är en skumbobyggare och den bygger ett stort skumbo som sedan vaktas av hanen. Om inte akvariet är väldigt stort (minst 120 cm) bör honan plockas bort efter leken, eftersom hanen kan vara ganska aggressiv mot henne. I övrigt är denna gurami-art en mycket fredlig fisk som passar bra i ett större sällskapsakvarium, även om den bara kan hållas tillsammans med andra lugna, fredliga fiskar."

      Förstår ändå inte varför, eftersom akvariet är 400 l med mycket växter borde de kunna samsas... Skulle ju stått någonstans att man inte skall blanda dessa kusinerna med varandra. "Experten" som sålde till mig visste ju att jag hade mina andra gurami eftersom vi pratade om just sällskap till befintliga fiskar. Nä då, det skulle inte vara några problem.

      Ville väl mest varna andra för vad som hände mig... Synd om fiskarna...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #4
        Har den erfarenheten att guramisar är väldigt lömska i sitt temprament.Det gäller att man har tur och får tag i rätt individ.Om Du går till zooaffären och det är 10 guramisar i ett akvarium,så passar kanske 3-4 st in i Ditt kar resten funkar inte.Hoppas Du fattar vad jag menar!Det spelar ingen roll om det är blå eller guldgurami eller vilken annan större gurami som helst.Pratar bara utifrån mina egna erfarenheter.Hoppa inte på mig för dessa.

        LYCKA TILL!!!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Small du har helt rätt.
          Problemet är ju också att det kommer in "främlingar" i karet.
          Ibland funkar det att ha dom nya i typ en bur eller nätpåse i akvariet några dagar så att dom så att säga "luktar" som dom andra.

          Detta funkar också på pirayor. :-)
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Jag är ju så "döförälskad" i just trichogasterna och har aldrig sett detta beteende förut trots tidigare erfarenheter med denna blandning! Därför kändes det så tråkigt när det blev så fel. Just nu så bor det blå paret i snabbakvariet som jag tidigare nämnt. Den blå hanen blir fortfarande lika bindgalen när han får syn på honan så hon gömmer sig hela tiden. Och han SER henne så fort hon dyker fram med bara lilla nosen för att kolla läget. Provade efter en vecka att bada henne i stora karet för att hon skulle slippa stryk från hanen men hon blev lika galen mot de andra fiskarna som hanen var tidigare. Efter två timmar fick hon flytta tillbaka till snabbkaret igen å där får hon stanna nu!! Så det så.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • junilla
              • January 2003
              • 32

              #7
              I mitt akvarium funkade absolut inte blågurami tillsammans med fjärils ciklider, jagade på dem hela tiden, så nu har fjärilscikliderna ett helt eget akvarium!
              Bubblan82

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ett stycke par Blå Gurami bortbytes!!
                Finns i Göteborg. (än så länge)
                Något galna - gärna byte mot Corydoras metae eller Corydoras Panda

                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • small
                  • January 2003
                  • 470

                  #9
                  Varför inte byta in dom i zooaffären där Du köpt dom!Värt ett försök i alla fall.Förklara situationen så borde dom vara justa och hjälpa Dig tycker jag.

                  Lycka Till!!!
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                  Att måla är ingen konst.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Har kollat och provat för länge fick jag till svar. Köper givetvis inte mer fisk där!
                    Tack för tipset ändå // Jenny
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • small
                      • January 2003
                      • 470

                      #11
                      Taskigt!!!
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                      Att måla är ingen konst.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...