Hur ser man om det finns ägg i skumboet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lådbilen
    • January 2004
    • 69

    Hur ser man om det finns ägg i skumboet?

    Hejsan!

    Upptäckte att min dvärgguramihane har byggt ett skumbo, men jag kan inte se om det finns några ägg idet..

    Han jagar heka tiden bort honan till sitt gömställe, det brukar han göra iofs, men om det finns ägg i boet så måste jag ju flytta henne..

    Hade dessutom tänkt regöra det karet idag, men det får väl va för att inte störa honom?


    Tacksam för svar, snälla skynda er att svara!

  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Hejsan!!!

    Tro mig när jag säger att du ser om det finns ägg eller inte. Vanliga bubblor är helt genomskinliga och är där ägg syns små, små svarta prickar i dem.

    Vänta ett par dagar med att fixa med karet.

    Mvh JEsper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • Lådbilen
      • January 2004
      • 69

      #3
      det är små svarta prickar i bubblorna, men vet inte om det inte är reflexer för något, boet är dessutom väldigt klent, som en ojämn femkrona, lite större.

      Hanen håller sig där under hela tiden, honan får inte komma fram överhuvudtaget. Han blåser dock ingen luft.

      Hur vill ynglena ha det inrett, med växter och så?

      Kommentar

      • Lådbilen
        • January 2004
        • 69

        #4
        ingen som vet?

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Växter är alltid bra för yngel(dom känner sig säkrare)men det är absolut inget tvång.

          Om man måste flytta honan eller inte beror på hur stort akvariet är.

          Men det är ju givetvis bättre att ta bort honan eftersom hanen gärna hugger i fenor och liknande.
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Lådbilen
            • January 2004
            • 69

            #6
            okej

            tror du att det finns ägg i boet, eller ska jag vänta lite till?

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #7
              Hur länge sedan är det han byggde boet ?

              Jag har själv MarmorGurami och det tar ungefär 12tim efter att han byggt boet så lägger honnan äggen. Sedan tar det ca 24-36tim så är ynglen fri simmande.

              Detta är inte specielt vetenskapligt utan jag utgår ifrån egen erfarenhet.
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8

                Han syresätter aldrig skumboet om där inte finns ägg.

                Ta bort honan bums och ta sedan bort hanen när de simmar fritt om ett par dagar.

                Min stolle underhöll inte skumboet direkt efter kläckningen utan de små låg utmed en blad på en vallisneria. Trodde inte de klarade sig utan boet så jag deppade lite... När jag kontrollerade med lupp dagen efter så såg jag att där var runt 300 yngel

                Nu efter åtta veckor i yngelakvariet så börjar det bli dags att skänka bort dem. I början åt de största upp de minsta men det stabiliserades runt 25 st efter 5 veckor. Under dessa 5 veckor så hade jag ingen pump och gjorde inga vattenbyten. Däremot hade jag järnkoll på vattenvärdena.

                Efter ca 3 veckor så rev jag ut alla växter mest för att jävlas med de snäckor som jag råkat få in De är äckliga men har antagligen gjort en del nytta.

                Jag matade dem med Liquifry #1 första veckorna och med Sera Micro tills de var stora nog att äta artemia. Jag skulle nog vilja påstå att de aldrig åt varken Liquifry'n eller Sera Micro. De hittade en sådan massa annat godis i baljan eftersom pumpen stod still. De kommer att bli snuskigt i akvariet men försök lita bli att städa iallafall. De föds ju i syrefattigt vatten i naturen så de klarar sig utmärkt utan rening och vattenbyten. OM du känner att du måste byta så sug ur lite genom en syresten ibland.

                Titta i min zoon så ser du lite bilder på hur de växer de första veckorna.

                Tillväxten tar inte ordenlig fart innan du börjar med artemia...

                /Ove
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • Lådbilen
                  • January 2004
                  • 69

                  #9
                  okej, tack så mycket..
                  om han inte syresätter boet så finns det inga ägg?

                  eller kan det vara så att han är lite dum och inte fattar hur ha ska göra?

                  Kommentar

                  • Lådbilen
                    • January 2004
                    • 69

                    #10
                    syresätter han när han släpper små lyftbubblor upp i boet, eller bygger han bara på det då?

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11

                      Han pumpar ut pyttesmå syrebubblor ur gälarna när har syresätter och använder munnen till att bygga (använder antagligen saliv då typ).

                      Se till att ta bort honan, jag vågar nästan sätta en peng på att det är ägg/yngel där ! Hon äter bådadera !

                      /Ove
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Lådbilen
                        • January 2004
                        • 69

                        #12
                        okej, hoppas att jag får många glada guramiyngel då =)

                        Kommentar

                        • kevlargirl
                          • May 2003
                          • 205

                          #13
                          En annan fråga ang skumbon; kan man inte bara försiktigt flytta boet till ett yngelakvarium eller liknande? Måste man hålla på och flytta runt fiskarna? Om honan gärna äter upp sin egen avkomma måste väl det smaka även för de övriga firrana i karet?

                          Kommentar

                          • Lådbilen
                            • January 2004
                            • 69

                            #14
                            förmodligen.. min hane+skumbo är i ett eget akvarium

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15

                              Det absolut bästa är naturligtvis om man kan låta dem leka i yngelkaret.

                              Alla firrar inklusive föräldrarna äter ynglen när de börjar simma fritt !!

                              En del har lyckats flytta skumboet till ett annat, jag har aldrig försökt.

                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...