Akvarium till Kampfisk och ev fler fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina S
    • November 2023
    • 1

    Akvarium till Kampfisk och ev fler fiskar

    Jag kommer köpa ett akvarium, tanken är ett Juwel med bänk 240 liter, men nu kom det en massa frågor.
    Vi hade tänkt att ha det som rumsavdelare och alltså inte någon bakgrund utan man kan se rakt igenom. Läste på Länstyrelsen att det var lag på att man måste ha en täckt sida så de känner sig trygga. Då duger det väl inte med en kortsida, eller kan jag låta växter växa upp så de täcker åt ena hållet?
    Tanken var att ha en kampfisk, ev några honor till honom, men nu läser jag olika om detta, en del säjer att honor är helt ok, medan andra säjer att det är en dålig ide. Är det egentligen någon bra ide att öht köpa en kampfisk. sedan läste jag att kampfiskar dog om de fick för stort akvarium, är detta för stort för honom?
    Vi vill gärna ha ett stim av något annat med, vad kan man ha för stimfisk?
    Har någon förslag hur vi ska göra, eller ska vi ge upp hela iden?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    Det finns inget som heter för stort akvarium, det är en myt likt mycket annat som är myter.
    Det som främst dödar kampfiskar är stress, övermatning, för stark ström i akvariet och/eller oförmåga att kunna hämta luft från ytan.

    Kamphanar och honor ska helst inte bo ihop, det finns undantag som med allt.
    Främsta anledningen till det är att hanen lätt blir för ivrig med att uppvakta honorna och det kan stressa honorna.
    Hittar man en hane som felaktigt blivit såld till affären som en hona så kan det gå mycket bra, speciellt om han i affären är lugn. Då du är nybörjare så skulle jag inte alls rekommendera att du har hane och honor ihop utan att du väljer ett av könen att köra i akvariet.

    Många kommer att säga till dig att kampfiskhanar ska/måste bo själva utan någon annan fisk för att dem är solitära, det är en myt och inget annat. Det finns hanar som är så hårt avlade på aggression att dem är omöjliga att hålla i ett sällskapsakvarium, det är dock något jag ser som undantag snarare än regel.

    Sällskapet man kan ha till kampfisk beror dels på om det är en hane med långa fenor, en hane med korta fenor eller om det är ett gäng honor.
    Med en långfenad hane ska det vara sällskap som förstår att låta hans fenor vara ifred, många mindre arter av rasboror, tetror, och ungfödare passar utmärkt, vissa arter av barber såsom kopparbarb kan också fungera bra.
    En kortfenad hane kan gå med fiskar som normalt hade ätit på en långfenad hanes fenor såsom lite större tetror och barber som odessabarb.
    Honor kan gå ihop med andra arter av labyrintfiskar (speciellt i ett akvarium på 240l) och ihop med det som hanarna kan hållas med.

    Hoppas detta har givit dig bra svar på dina funderingar, om det är något mer du undrar över så tveka inte att fråga på.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...