Rädda biten dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaMS
    • January 2022
    • 2

    Rädda biten dvärggurami

    Imorse när jag tände akvariet så såg jag att min dvärgguramihane har ett sår över ögat, skulle gissa att den blivit biten. Jag har bara haft den i två dagar, har en hona sen tidigare.
    Har haft koll på den hela dagen och ingen av de andra fiskarna bryr sig om den alls och den simmar runt i typ halva akvariet, längst med glaset.

    Jag har ett hörnakvarium på 375 l, med en salig blandning fiskar. Har fått de flesta, så jag har inte superbra koll, men jag försöker lära mig mer och se till så att de har det så bra som möjligt.
    Jag har också scalarer, blå gurami, mosaikgurami, svärdbärare, Black Molly, neontetra och ett gäng algätare. Skulle gissa att det är nån av de andra gurami eller scalarerna, men de fungerar bra ihop med varandra. Det är kanske för att den är ny?

    I alla fall - hur gör jag med den skadade hanen? Ska jag ge det ett par dagar och se om det läker av sig själv? Jag har läst lite att salt kan skynda på läkningen, någon som har testat det? Hur exakt går jag till väga då? Eller är det inte lönt, måste jag avliva (säger man så om fiskar?) den?

    Måste jag ändra sammansättningen med fiskar helt, så är jag öppen för det också. Det viktiga är att de trivs.
    Senast redigerad av AnnaMS; 07 January 2022, 07:13.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet.

    Dvärggurami ska inte bo med större arter såsom blå och mosaik då det alltid kommer att finnas risk för allvarliga skador på mindre arter som dvärgen.
    Vidare så är det oklokt att hålla skalarer med labyrintfiskar (exempelvis guramier) då könsmogna skalarer tenderar att knuffa undan labyrintfiskarna, att arter som blå och mosaik även tävlar om samma yta i akvariet gör inte saken bättre.

    Skador kan jag tyvärr inte mycket om så där överlåter jag åt någon annan att fylla in.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...