Kamphanes fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Issa
    • November 2003
    • 5

    Kamphanes fenor

    Hejsan!
    Jag är i desperat behov av hjälp. I mitt akvarium har jag en kamphane som är vänlig mot de andra fiskarna, så vänlig (eller feg) att han gömmer sig om de andra hackar på honom.
    Nu har jag har köpt nya fiskar där två av dem (som ska vara vänliga mot andra fiskar) började mobba ut kamphanen. Det gick så långt att medan jag var i skolan så har de tuggat på det mesta av kamphanens fenor. Så fort jag kom hem och såg vad de höll på med så flyttade jag kamphanen till ett eget akvarium.
    Jag undrar vad det är jag måste göra för fenorna är sönder och är fula. Han har inte några problem att simma upp till ytan men rör sig inte så mycket längre. Han lägger sig bara på botten och ligger still.
    Fiskar i 105 liter:
    3 Black Molly
    2 Platy
    2 Musse Pigg Platy
    1 Kamphane
    2 Svärdbärare

    Issa
  • anna75
    • March 2004
    • 57

    #2
    vad var de andra för art?
    MvH Anna

    "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

    Kommentar

    • Diamen
      • January 2004
      • 208

      #3
      Det är svårt med fiskar med långa fenor, dessa blir ofta attakerade, specielt i minder akvarium. Jag tror att det funkar bättre i ett större akvarium.
      Med vänliga hälsningar

      Martin, Susanne och Sebastian

      http://diamen.no-ip.com

      Kommentar

      • Issa
        • November 2003
        • 5

        #4
        Hej!
        Skulle bara säga att det är bättre nu. Kamphanen simmar lungt omkring i sitt eget akvarium som om inget har hänt. Jag kommer inte släppa tillbaka honom med de andra fiskarna för antagligen blir han attackerad igen i så fall.
        Jag undrar fortfarande vad jag ska göra med hans fenor för de är trasiga och ser inte så bra ut. Men de kanske läker av sig själv. Finns det någon mat man kan ge honom som hjälper? Eller är det något annat man kan göra?
        Fiskar i 105 liter:
        3 Black Molly
        2 Platy
        2 Musse Pigg Platy
        1 Kamphane
        2 Svärdbärare

        Issa

        Kommentar

        • Diamen
          • January 2004
          • 208

          #5
          Jag tror att det läker och blir fin igen.

          Lycka till.
          Med vänliga hälsningar

          Martin, Susanne och Sebastian

          http://diamen.no-ip.com

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Tja... du kan ju alltid ta fram en sax och klippa till fenorna lite. ;-)
            Nej, men skämt åsido så växer fenorna ut med tiden. Se bara till att han trivs och får lite blandad kost, så kanske han skyndar på fenreparationen lite =)
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              Håller med ovanstående skribenter..
              Min hane blevmobbad av honorna.. nu efter ca 2månader är fenorna 90%färdigutväxta.. Hanen mår inte sämre av att vara utan fenor, men han är desto vackrare med dom...
              Jag hade i lite salt i vattnet och gav honom lyxmat, i form av räkrom och levande mygglarver... Det sprakar om hans färgprakt.. =)
              Mvh Sandra

              Kommentar

              • Issa
                • November 2003
                • 5

                #8
                Tack så jätte mucket för er hjälp.
                Jag tycker lite synd om Kamphanen som måste vara ensam. Finns det någon annan fiskart som den kan vara tillsammans med utan att få sina fenor som avbitna?
                Fiskar i 105 liter:
                3 Black Molly
                2 Platy
                2 Musse Pigg Platy
                1 Kamphane
                2 Svärdbärare

                Issa

                Kommentar

                • mats41
                  • February 2004
                  • 593

                  #9
                  Låt kamphanen bo själv eller med en eller två honor ha mycke växter och flytväxter så kommer de bli lek.
                  Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                  Kommentar

                  • anna75
                    • March 2004
                    • 57

                    #10
                    Jag har en hane, två honor o en algätare på 20 l.. det är ett moby dick o pumpen har jag satt på "halvblås" bara för att det inte ska virvla runt för mycket,,, har flytväxt o andra växter... Finns det någon chans att de kan leka trots att vattenytan inte är alldeles stilla? ibland är honornas fenor enfärgade i stort sett men ibland får de två vågräta svarta ränder på kroppen.. Varför?
                    MvH Anna

                    "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                    Kommentar

                    • Tires
                      • February 2004
                      • 27

                      #11
                      Hejje!

                      Honorna får sådana där ränder när de är på gång att börja leka!
                      Så, vänta och se!

                      //Therese

                      Kommentar

                      • anna75
                        • March 2004
                        • 57

                        #12
                        Oki.. men kan de leka när inte ytan e helt stilla?
                        MvH Anna

                        "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                        Kommentar

                        • Tires
                          • February 2004
                          • 27

                          #13
                          Hanen bygger ju som ett skumbo dit han sedan tar honan för att leka. Problemet om du nu har för starkt strömmande vatten är ju att skumboet tenderar att "falla sönder". Lekviljan finns kvar, men det tekniska runt omkring förstör för dem. Har du sett att han har försökt bygga skumbo men att det inte har gått?! Om möjligt, dra ner på utblåset ytterligare!

                          Labyrintfiskar vill i allmänhet inte ha ett för starkt strömmande vatten...

                          Kommentar

                          • Issa
                            • November 2003
                            • 5

                            #14
                            Hej igen!
                            Kan man ha en algätare tillsammans med en kampfisk? Vilken art i såfall?
                            Fiskar i 105 liter:
                            3 Black Molly
                            2 Platy
                            2 Musse Pigg Platy
                            1 Kamphane
                            2 Svärdbärare

                            Issa

                            Kommentar

                            • anna75
                              • March 2004
                              • 57

                              #15
                              Tires: Han har inte ens försökt bygga ett skumbo.. pumpen är nerdragen så mycket som möjligt, inte på lägsta för då snurrar inte hjulet(som ska hjälpa till att hålla en bra balans i karet)..

                              Issa: jag har en ancistrus och det går väldigt bra, verkar som om man kan ha de flesta algätare ihop med kampfisk.. Brukar bara vara vissa kampfiskar som inte går ihop med hannar med långa fenor för att de påminner om dem själva så de upplevs som rivaler

                              MvH Anna

                              "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...