Honungsgurami & Endlers guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Honungsgurami & Endlers guppy?

    Jag har ett 70 liters kar med Endlers guppy, de är just nu 12st men jag har insett att de väldigt snabbt kommer föröka sig och öka i antal i rasande takt om jag inte har något eller någon som begränsar antalet yngel som klarar sig.

    Jag skulle därför om ett tag vilja sätt in någon lämplig fisk som föredrar att gå i ett par som kan tänkas kalasa på ynglen utan att det finns någon risk att de ger sig på de vuxna endlersna.

    Passar honungsguramin för detta? Jag har läst på om den och det verkar som akvariet i övrigt med tät växtlighet och en hel del flytväxter passar den bra. 70 liter verkar inte heller va för litet.

    Nu återstår bara frågan om den kan tänkas skada de vuxna endlers guppisarna som jag har?
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Någon som vet ifall Guramis naffsar på Endler guppy? I affären trodde de inte det samtidigt som en del guramis tydligen naffsar på kampfiskars slöjfenor. Skulle desamma kunna hända med endlers guppy med längre fenor?

    Kommentar

    • Joannakarlsson
      • July 2018
      • 21

      #3
      Våra guramis har inte tuggat på de små fiskarna...

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Ok. Då kanske det inte är någon fara då.

        Dock verkar många tycka man ska ha en grupp av dom hellre än bara ett par även om det inte står något om det i artbeskrivningen.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Äter de yngel? Ja, jag tror det men vet inte. Kan de attackera andra fiskar? Ja, men det är mest att de gör utfall mot dem utan att verkligen röra dem. Mina har inte bitit i fenor men jag har inte heller haft fiskar med särskilt stora fenor. En av mina galaxyrasbora / galaxdanio hade ett stort bett på sig på undersidan på stjärten (kroppen) så att jag fick avliva den. Jag vet inte hur den fick det men misstänkte honungsguramierna. Det ska finnas gömställen och växter i akvariet så att fiskarna inte ser varandra hela tiden. Bör man ha en grupp? Ja, kanske men det beror på hur stort akvariet är. Jag vågar inte ha mer än 1+1 i 94 L. Jag har haft 2+2 tidigare men det har slutat med att det bara finns 1+1 kvar. Kanske 1+2 går.
          Senast redigerad av stefant; 28 August 2018, 09:24.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Risken är ju om honungshanen bestämmer sig för att bygga bo, då kommer han att ta minst halva karet och hålla det rent på fisk om han kan.
            Oavsett så kommer han att försöka hålla halva 70 karet rent på fisk.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Joannakarlsson
              • July 2018
              • 21

              #7
              Vi har 1 hane och 2 honor...vi hade från början 1+1 Men hanen dog och kvar blev en bitter och arg änka (som jagade guppysarna)...så vi chansade på att köpa ett nytt par och änkan lugnade sig och blev glad (eller ngt) igen...
              det verkar som våra honor är av den ilskna sorten då guppyhonan attackerade guramisarna när hon var preggo...
              Senast redigerad av Joannakarlsson; 29 August 2018, 22:11.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Tack alla för feedbacken! Som jag förstår det finns det risk att det kan bli en del bråk on revir snarare än att guramisarna skulle bli hungriga på guppies.

                Jag har iof väldigt tät växtlighet i akvariet och en stor grotta med en massa småhål i. Jag ska ta en bild och bifoga när jag kommer hem sen.

                Kanske kan det med rätt inredning funka.

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Såhär är akvariet inrett. En hög grotta till höger bestående av flera ihåliga "sansibar rock". Till vänster är det i huvudsak 3 täta växter, en vattenpest en vattenvän och så en tredje ja inte kommer på namnet på nu...

                  Det finns alltså många gömställen och endlerserna gillar att röra sig över hela ytan. Så ett par guramis kanske kan få plats med ett revir?

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Oj, jag skulle inte köra kalksten till guramier.
                    De vill gärna ha rötter som drar ner ph och hårdhet är kalksten som gör vattnet hårt och ger högt ph.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Som sagt, risken finns och är nog i det akvariet rätt stor att honungs hanen väljer att bygga bo och då är all fisk illa ute.
                      Han kommer att bli en tyrann i sådana fall.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Oj, jag skulle inte köra kalksten till guramier.
                        De vill gärna ha rötter som drar ner ph och hårdhet är kalksten som gör vattnet hårt och ger högt ph.
                        Jaså? Hade jag ingen aningen om. Står inget om det i artbeskrivningen utan bara att de vill ha neutralt vatten och inget om hårdhet. :/

                        Men ja, vattnet i de karet är tämligen hårt (GH 7 och KH 10) och ca 7.5 i pH.

                        Isf är det väl kanske ingen idé med bara två honor heller då pga bristen på mjukt vatten.

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #13
                          Eftersom detta är labyrintfiskdelen av forumet passar jag på att fråga om kampfiskhonor skulle kunna funka istället i akvariet? De verkar inte ha problem med pH upp till 8, frågan är dock om de är så pass glupska att de äter endless guppies?

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Karet är något för litet för en grupp kamphonor.
                            Risken finns att du får en osämja.
                            Har du bara 2 honor honung så dels mister du den vackra färgen hos de som enbart hanar har och dels så finns risken att den starkare honan mobbar ut den svagare.
                            Och guppy yngel kan du glömma.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #15
                              Saken är att det är guppyynglena jag vill minska. Just nu går det bra men redan om ett par månader så kommer de föröka sig i alltför snabb takt. Därför är tanken att införskaffa några fiskar som inte behöver va fler än 2-3 st för att må bra som kan tänkas få plats i 70 liter ihop med guppies och som håller nere antalet yngel utan att skada de vuxna individerna.

                              Men det visar sig vara väldigt svårt att hitta något sådant. :/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...