ögonfärg och färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    ögonfärg och färg

    Hej! köpte i dag en Han/ hona som ser ut som en "vanlig" vit hona med färgade fenor, men ganska så sotig och med svartafläckar. På affären påstode de att det förmodligen var en ung hane som nog itne färgat u utan att "han" när han färgat ut skulle bli röd. Men den har blå ögon coh vad jag sett så har alla kampfiksar med färg gula/bruna ögon. Finns det röda kampfiskar med blå ögon eller är det så att ögonfärgen ändras precis som på oss människor? Eller är det helt enkelt så att det är en vit hona/hane med röda fenor och "dålig" vit kvalitet jag fått tag på? Personligen tror jag mer på den sista teorin, men när folk i zooaffären säger annat så tror man ju på dem, i bland...
    Nina
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    #2
    ingen som vet?

    Kommentar

    • zdybnet
      • December 2003
      • 406

      #3
      Honorna brukar vara lite "randiga" i kroppen, prova att kolla efter det!
      //Karro & Johan

      Kommentar

      • Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

        #4
        jo jag vet, men hon/han är vit. Det i sig spelar ingen större roll, däremot skulle jag gärna vilja veta vilken färg han/hon förmodligen komemr få. Är det så att det finns outfärgade hanar och eller honor som kan bli röd trots att de har blå ögon, eller är det så att hon är en vit kampfisk med röda fenor ( typ kambodja) bara?
        Nina

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          http://www.bettas-jimsonnier.com/genetics.htm
          Prova att maila honom om du inte hittar svaret på hans sida!
          Mvh Cecilia

          Kommentar

          • svein
            • June 2003
            • 114

            #6
            Hei Nina
            Skal forsøke å belyse ditt problem noe.

            først av alt så tror jeg dersom du har kjøpt fisken i en Zoo forretning at du har en multicolor fisk, altså at phenotypen (det visuelle) ikke er en homozygous fisk, altså en gjennomavlet fisk. Dette er helt vanlig når det gjelder veil - tailen, desverre.
            Vedr. Cambodian fargen eller en såkalt bicolor, så er det et mutant gen som er utviklet fra det sorte genet, og dersom du har en ren Cambodian, så finnes det ikke noe sorte gen i fisken!!

            For meg høres det ut som om du kan etterhvert få en med rødaktig fisk.
            Jeg avler såkalte "Exteded red" altså helt røde uten noen form for annen farge, som er en meget vanskelig å få, og det jeg ser er at de røde som etterhvert utvikler en såkalt Cherry red farge, utvikler kroppen seg vesentlig senere en den mørke røde hvor pigmenteringen utvikler seg fortere.

            Men dette er kun teori, så det hadde vært kult om du kunne gi en tilbakemelding hvordan den utvikler seg :-))

            Men som sagt dersom ikke finnene er rene ensfarget farge, så har du nok en multicolor fisk.
            Vet ikke om det ble klarere, men du kan også besøke det ultimate norske Betta Forum og ev. diskutere det der: http://home.c2i.net/rjohanne/kampfisk/
            Lykke til, og Genetikk er meget interessant :-)
            Jeg har bl.a med tillatelse fra Jim Sonnier oversatt hans genetikk artikkel, så dersom du synes Norsk er enklere enn Engelsk, vil jeg anbefale deg å lese den der.

            I always fight for the fighter
            http://home.c2i.net/svein_antonsen/

            Kommentar

            • Nina Falkestav
              • November 2002
              • 359

              #7
              Tack svein! Jo, har oxå läst att de flesta zooaffärsfiskarna är sk. multicolors men trodde att fenotypen blev klar ganska tidigt. Det som fick mig att undra var just att fisken i fråga har blåa ögon och jag har aldrig sett en röd betta med blåa ögon, men de finns alltså? Eller kommer ögonfärgen oxå ändras? Skall bli kul att se vad det blir för en liten en.

              Kommentar

              • svein
                • June 2003
                • 114

                #8
                Hei igjen
                Vedr. øyefarge, så kan din teori stemme vedr pigmentering og øyefarge relatert til menneskene :-)
                Selv hadde jeg rødt hår med blå øyne :-))

                Imidlertid så tror jeg at dette stammer fra mutasjon, og hvis man går ut fra feks. Cambodian som har en pastell liknende kroppsfarge så stemmer dette altså fra et godt pigmentert gen,,, sorte. så har vi red loss mutante gen hvor fargen er helt ensfarget lys, herunder Opaque og whithe, og disse stammer også fra marble genet som igjen stammer fra det sorte genet og er godt pigmentert.
                Jeg har aldri på mine fisk uansett sett helt blå øyne, men det kan som sagt være et mutert gen.
                Jeg har helt gule Halfmoon og hos disse er øynene helt sorte, og det kan vel også stemme da det gule mutante genet har sitt opphav i det røde hovedgenet og dervet godt pigmentert, selv om fisken (gule) er lys
                Ble kanskje litt forvirrende dette , men når man har veil -tailer som er en "god mixture" av gener så vil det ikke for meg være unaturlig at også øynene kan ha muterte gener.
                I always fight for the fighter
                http://home.c2i.net/svein_antonsen/

                Kommentar

                Arbetssätt...