7-8v kampyngel sjuk (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e_cat
    • August 2003
    • 263

    7-8v kampyngel sjuk (?)

    Har ett akvarie på 20l där det simmar runt 10st kampfiskyngel.
    Ett yngel har vuxit ifrån så pass mkt att han är 4ggr större än de andra..
    Igår såg jag att han inte alls var pigg utan låg typ och ryckte vid botten. Tog upp honom och lade honom i en skål med knappt 1l vatten. (nödlösning) och nu lite salt idag.
    Idag simmar han varken mer eller mindre och han simmar även på sniskan... (snett)Han ligger vid ytan och andas, eller så ligger han vid botten och kämpar för att bakkroppen skall ligga där med... (den flyter typ uppåt)
    Han har vitt kött på bakkroppen och färgerna börjar att ta form.

    Snälla hjälp mig... de andra ynglena ser ut att må fint, tom har fått svaga nyanser av färger och ränder som om man kunde se att det var honor och hanar...

    Vad göra?
    Mvh Sandra
  • e_cat
    • August 2003
    • 263

    #2
    Kan den ha blivit förkyld?Har hört att det kan hända..
    Vad har den för symtom då?
    Mvh Sandra

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      "Han har vitt kött på bakkroppen" skriver du. Är alltså huden borta? I så fall tycker jag att du ska avliva fisken. Om det rör sig om en vitaktig beläggning kan det vara Oodinum, som labyrintfiskar är känsliga för. Var noga med vattenkvalitet och temperatur hos de andra ynglen - inga häftiga svängningar. /Cecilia
      Ps. Alla kampfiskyngel har horisontella linjer (kamouflage)

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Hej! Nej, inte så att han saknar hud, utan att han övergår från genomskinlig fisk till icke genomskinlig..
        Mvh Sandra

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          Han är avlivad nu.. inget värdigt liv att ligga på sidan i en skål... trist att sådant händer.
          Mvh Sandra

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Vad tråkigt att du fick avliva ynglet. Det är tyvärr så att något eller några yngel i en kull blir sk. "belly jumpers" och simmar dåligt pga fel på simblåsan. Detta visar sig först efter några veckor. Kan det vara det som hände ditt yngel? /Mvh Cecilia

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              Hej Cecilia.

              Jag tror som du + att han växte så fort att kanske hans kropp inte hängde med att växa kanske blev fel där oxå.. =)

              Tack för svaret, ser fram emo resterande yngel som finns kvar.. ca 7st. =)
              Mvh Sandra

              Kommentar

              Arbetssätt...