Ansorgii skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Ansorgii skumbo

    Hej, min Microctenopoma Ansorgi hane har byggt ett stort skum-bo och nu undrar jag lite över hur resten går till. Jag har läst artikeln om just labyrintfiskar här på sidan men om någon skulle kunna guida mig lite mer och/eller kanske komma med något tips?

    Är det 100% säkert att det finns ägg där i?

    Mvh Jimmy
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Är det verkligen ingen här på forumet som har odlat Microctenopoma eller Ctenopoma innan? :o

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej!
      Jag har aldrig haft dem och har inga erfarenheter om dem tyvärr.
      Kunde inte heller hitta information om dem och hur de parar sig samt vad som händer efteråt.

      Hoppas att någon kan hjälpa dig.
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Har inte haft just den arten - men läs gärna om dom på seriouslyfish (väldigt bra fisksida på engelska) http://www.seriouslyfish.com/species...poma-ansorgii/. Där finns en hel del info
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Japp har varit där o kollat Kjell
          Förresten vilken sort har du haft Kjell? Någon lyckad lek? Tuffa fiskar dom där Ctenopomorna/Microctenopomorna!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av man nam1
            Japp har varit där o kollat Kjell
            Förresten vilken sort har du haft Kjell? Någon lyckad lek? Tuffa fiskar dom där Ctenopomorna/Microctenopomorna!
            Vad jag kan påminna mig (minnet är bra men kort) så har jag nog överhuvudtaget inte haft någon Ctenopoma/Microctenopoma: Eller förresten hade nog C. acutirostre en gång för hundra år sen eller nåt sånt, kanske någon mer Ctenopoma men helt säkert i alla fall aldrig någon Microctenopoma

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Okej, ingen lek alls med Acutirostre? Tycker att det är lite konstigt att dessa fiskar är såpass ovanliga, kanske beror på exporten(?).
              Jag vet att detta är väldigt "off-topic" men du råkar inte ha koll på Rhinogobius Wui, Sicyopterus Longifilis och Stiphodon Ornatus? Undrar om dessa kan passa som sällskapsfiskar till microctenopomorna, vet att dom vill ha olika flöden på vattnet men det kan jag nog ordna genom att höja flödet och ha mycket med gömställen för microctenopomorna.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Nej dom tycker inte jag passar ihop eftersom de som du skriver kräver helt olika flöden
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  Någon variant av Badis kanske? typ Badis Badis eller Dario Dario. Badis Badis borde väl vara det mest passande alternativet?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...