Hona som egentligen är en hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Hona som egentligen är en hane?

    En ut av mina nya små Kampfiskhonor har börjat göra något som jag bara sett Kampfiskhanen göra (än så länge). "Hon" har börjat spärra ut sina små fenor och gälar mot de andra honor och gamla hanen. Henne köpte jag från en djuraffär där personalen var säker på detta var en hona. Denna hona har till och med börjat jaga efter de andra honorna och blir för det mesta själv jagad ut av den gamla hanen.

    Är denna hona en hane?? Och vad gör jag om det är på det sättet?
    "..Just keep on swimming.."
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Har en vit hona som beter sig på samma sätt. Är säker på att det är en hona (har lekt) även om jag var lite osäker i början, var ju lite svårt att se om det fanns något "litet vitt rör" eftersom att hon själv är vit.

    Men om det skulle visa sig att det är en hane du har fått återstår det väll bara att antingen lämna tillbaka den eller köpa ett till kar....

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • ia2004
      • January 2004
      • 286

      #3
      Har ett 120L kar till dem..tillräckligt för två hanar..Har ju hört att det kan gå bra med två hanar i en tillräckligt stor kar.
      "..Just keep on swimming.."

      Kommentar

      • nattensfurste
        • January 2004
        • 32

        #4
        Jag köpte ett kampfisk par för ett tag sedan. Det visade sig att hanen bara jagade "honan" så ajg va tvungen att dela på dom. Jag pratade med den personen som hade sålt fiskarna till mig och han sa att han hade märkt att det ibland kom in hanar som såg ut precis som honor. Han kallade dom för "transor"... Han sa också att i det vilda kan det ibland vara svårt att se skillnad på hanar och honor. Hanarna har tydligen inte alls lika långa fina fenori det vilda. ia2004: Jag tror att du har köpt två hanar...
        112l
        Ancistrus dolichopterus
        Botia macracanthus
        Platydoras costatus

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jag har köpt honor som faktist ser ut som hanar. 2 av mina honor ser nästan ut som hanar men med mycket kortare fenor och skjärtar än vad hanen har. Väldigt vackra är dom med sina starka färger.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Jag lever i hoppet om att dessa två nu är honor. De kan i alla fall samsas i akvariet nu..simmar brevid varandra utan att behöva hålla på och jaga varandra.
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              Hade samma problem, men när min hona jag trodde var hane lekt och nu har yngel på henne, så vet jag.. =)

              Vissa honor är så elaka att de inte vill ha en hane i närheten när de inte kan/får/vill leka.. (ex pump som förstör hanens bo) då se honorna till att snagga hanen så att han ser ut som ehn hona.. nu 4månader senare ser Han ut som en han igen.. och honorna simmar för sig själva...
              Om du ska ha två hanar i samma tank bör du kanske ha med än 120l... det är vad jag hört... Vissa fiskar går inte ihop ens på samma risfält i Asien, och dom vet vi hur stora dom är..
              Mvh Sandra

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                Även honor spänner ut fenor och gälar!!!

                Kommentar

                • deleted
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  Om personalen i akvaie affären säger att det är en hona så är det säkert det finns bra skillnad på hona och kampfiskhane.
                  Te x att kampfiskhanen har mycket större fenor är honan.

                  Kommentar

                  • Bubblan89
                    • November 2002
                    • 1220

                    #10
                    Honorna har en vit äggledare. Ibland kan den vara svår att se.
                    Men om dy har köpt din hona i en zoo affär så är den tillräkligt gammal för att man ska kunna se den.
                    Den sitter mitt emmelan kampfiskarnas "spröt" (?) det ser ut som ett vitt litet rör.

                    Kommentar

                    • mice_lord
                      • March 2004
                      • 62

                      #11
                      Jag hade köpt 2 kamp honor och en hanne.
                      En dag när jag kom hem så va hannen helt sönder trasad, så jag kollade in den och då hoppade en hona på han.
                      Ingen trevlig syn så jag tog bort den gamla hannen fort som f*n.
                      Försökte stoppa ned han i ett annat kar med dvärguramisar men då började han jaga dem så han får visst bo i en balja ett tag till.
                      Shit happens to everyone

                      Kommentar

                      Arbetssätt...