Kampfisk utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Kampfisk utan pump?

    Hallojsan! Kan man ha ett kamfiskpar i ett litet kar utan pump? Med tanke på att de andas mest atmosfärsyre..? Eller behöver de ändå en pump? Har det inte så än, men om det går vore det ju bra. Tack på förhand!
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Nej du behöver inte en pump men det är ju bra att ha lite rörelse på vattnet så att det inte stagnerar.

    OBS använd inte luft pump eller syresten.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • kevlargirl
      • May 2003
      • 205

      #3
      Hur får man då rörelse på vattnet utan pump?

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        man behöver ingen rörelse i vattnet till kampfiskar MEN har man inte det så får man vara nogrann med sina vattenbyten och hålla koll på alla värden.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Helt riktigt.

          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • kevlargirl
            • May 2003
            • 205

            #6
            Självklart, tack ska ni ha.

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              jag hade min fisk i ett 6l kar en gång.. den dog tyvärr av bukvattensot pga att renligheten blev för svår att hålla... tänk på det...
              Mvh Sandra

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Det finns små söta pumpar som är ställbara när det gäller hur mycket det blåser ut. Hemma; på Hercules zoo så säljer don fluval 1 för endast 95 kronor.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • e_cat
                  • August 2003
                  • 263

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Marie J
                  Det finns små söta pumpar som är ställbara när det gäller hur mycket det blåser ut. Hemma; på Hercules zoo så säljer don fluval 1 för endast 95 kronor.
                  Du, marie. Jag har ett på 20l, med mina små yngel, tror du den kan funka i mitt akvarie med? har ju små yngel som kan behöva lite rörelse vid ytan och i hela då värmen från doppvärmaren inte blir jämn i stillastående vatten.

                  Mvh Sandra

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Jag har en gamal fluval som jag inte vet vad det är för märke samt en liten ehim som är stengammal som gick med i ett 100 l kar. Ehiemen kan jag ställa ner trycket på med ett vred så den går att ha i mitt 17 liters kar. Så nog går det.

                    Har man en bra zooaffär så tar de hem en till dig som passar just ditt behov. Det gör mina zooaffärer som jag handlar på.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      En Fluval 1 är för stark i ett 20l akvarium med kampfiskyngel (springorna är så breda att ynglen sugs in). Prova ett billifilter, sätt en strypklämma på luftslangen om det blir för mycket turbulens. Fungerar även bra till vuxna kampfiskar. /Cecilia

                      Kommentar

                      • ViZiR
                        • December 2003
                        • 490

                        #12
                        vilka mått har Fluval 1+ (min syster har en salamandel utan pump!)??
                        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                        </font id="Comic Sans MS"></b>

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ursprungligen skickat av cecilia
                          En Fluval 1 är för stark i ett 20l akvarium med kampfiskyngel (springorna är så breda att ynglen sugs in). Prova ett billifilter, sätt en strypklämma på luftslangen om det blir för mycket turbulens. Fungerar även bra till vuxna kampfiskar. /Cecilia
                          <font color="blue">INNERPUMPAR

                          Innerpumpen placeras under vattenytan i akvariet. Pumpen både cirkulerar och renar vattnet i akvariet så man slipper göra delvattenbyte mer än en gång i veckan. För många vattenbyten är inte bra för bakteriefloran.

                          Pumpen bör plockas isär och rengöras varannan vecka. De olika behållarna tvättas av, filterpatronen sköljs ur och sedan är det bara att sätta ihop pumpen för användning igen.

                          Modell Rek. till akvarium Pumpar Pris
                          Fluval 1 + upp till 40 liter. 180 liter/tim. 189:-
                          Fluval 2 + upp till 90 liter. 400 liter/tim. 269:-
                          Fluval 3 + upp till 130 liter. 700 liter/tim. 359:-
                          Fluval 4 + upp till 215 liter. 1000 liter/tim. 465:-
                          </font id="blue">


                          Detta hitta jag när jag produktsökte. Tror nog att den skulle gå... Fluval 1 alltså.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • oresare
                            • December 2003
                            • 273

                            #14
                            Jag har ett aquael fan-1 som går att reglera mellan 50 - 300 l/h. Den kostade 115 kr tror jag. För att inga (guppy)yngel ska skadas så har jag en nylonstrumpa runt insuget.

                            Jag har även ett billifilter och det är rätt bra men luftpumpar låter alltid rätt så mycket även om man köper en tyst variant tycker jag. Om man får pumpen tyst så plaskar det och bubblar från utblåset. Så det är mest en nödlösning i brist på bättre för min del.

                            /olivia

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Ursprungligen skickat av oresareFör att inga (guppy)yngel ska skadas så har jag en nylonstrumpa runt insuget.
                              Vilken smart idé!!!
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...