nått fel eller bara vänta? (betta)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    nått fel eller bara vänta? (betta)

    1 hane, fint skummbo, 3 honor, mycket växter, flytväxter, en rot en lavasten, 27 gradigt vatten, bra belysning, 30L platskar och 10-15cm vatten djup.

    Nu har det gått 2 dygn, men hanen har bara jagar bort honorna hela tiden sen dom kom i. köpte till en hona i dag om hopp på att det var fel på dom 2 första honorna, men han bara jagar den nya med.

    Är detta normalt? hur länge kan jag vänta innan jag måste inse att nått är fel? en del säger ju att dom lekt direkt när man släppt i honan/honorna ?
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Hur gammla är honorna? Är dom könsmogna än?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • DjHypnoz
      • March 2004
      • 162

      #3
      ingen aning, iom att jag köpt dom och inte fött upp dom.

      vet att jag såg att en av dom iaf hade en vit prick vid analfenan..

      men jag menar 3 honor? någon borde vara mogen? köpt på 2 olika ställen. 2 av dom är ca 5mm-1cm mindre än hanen en av dom är ca 1-1,5 mm mindre
      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Hur länge har du haft alla fiskar. Den du köpte nu senast kanske du kan fråga hur gammal den är.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • DjHypnoz
          • March 2004
          • 162

          #5
          alla fiskarna är nyinköpta. kan försöka få reda på hur gammal den nyiköpta honan är iaf..

          hanen är väl redo iom gigantisk skummbo?

          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Det tycker jag absolut att han verkar vara =).

            Hoppas honorna snart är mogna så du får massa söta yngel!

            lycka till!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • DjHypnoz
              • March 2004
              • 162

              #7
              Ok, mata på då och bara vänta eller? 1 vecka, 1 månad? ska jag ta ut honorna i separat kärl och låta hannen vara kvar i tanken?
              För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Om jag inte minns fel så hade du att ganska litet kärl på ett par liter väl och en tank på 30 liter som dom är i nu eller?

                Hade jag varit som du så hade jag låtit alla vara i tanken. Du skriver att du har gott om växter och gömmen till dom så då tycker jag att det är ok att alla är där så länge som du ser att ingen kommer till skada eller att någon mår dåligt.

                Det finns ju flera som har små odlingsboxar, men jag föredrar att ha dom tillsammans allihopa om det är ok bland fiskarna för övrigt.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • ia2004
                  • January 2004
                  • 286

                  #9
                  hanen brukar jaga honorna och visa upp sig för dem..helt normalt alltså..betyder att han alla fall är intresserad. Honorna kan vara svårflirtade till en början..alternativt att de är för unga.
                  Det kan ta allt från ett par dagar till ett par månader innan det blir några yngel i karet..fast det är ju spännande att följa fiskarna fast det inte finns någonm yngel - tycker jag
                  "..Just keep on swimming.."

                  Kommentar

                  • DjHypnoz
                    • March 2004
                    • 162

                    #10
                    jo det e sant, bara man vet att det kan ta ett tag blir jag lugnare, men hoppas man inte missar när dom leker nu bara så alla ynglen blir fiskmat ;(

                    om vi nu antar att dom har lekt,
                    kommer då hannen sluta simma runt och jaga honorna och BARA pasa ynglen under skummboet?
                    eller simmar han runt och jagar även när ynglen kläcks och växer?
                    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                    Kommentar

                    Arbetssätt...