Pump till Gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    Pump till Gurami?

    Jag tänkte testa odla Mosaikgurami. Måste man ha en pump?
    Jag tänkte ha 15cm från ytan till sanden.
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Nej, man måste inte ha en pump. Men det kan vara bra att ha en som inte rör om så mycket i ytan. Men när ynglen är frisimmande vill man inte ha igång någon pump (för ynglen är så små).
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Hummer
      • June 2003
      • 417

      #3
      Tack för svaret!
      Jag har en luftpump som jag kan ha i på dagarna.
      Life's for my own, to live my own way
      Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
      Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Även om Gurami är en labyrintfisk, och således andas luft, så skall man ha god vattenkvalitet. Jag hade nog satsat på en hembyggd variant. Du kan ju köpa en filtermatta som täcker en gavel av akvariet. Denna filtermatta använder du som en extra vägg i akvariet. Du placerar sedan en liten cirkulationspump i det utrymme som bildas mellan din filtermattevägg och den ordinarie akvarieväggen. Sedan leder du ut vattnet från pumpen till det stora utrymmet.
        På detta vis får du stor filteryta och ett inte alltför strömmande vatten.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Mina yngel fyller en månad idag , det firade jag med att starta en pump för att rena iallafall lite. Det är rätt snuskigt efter en månad utan pump måste jag säga. Tänkte att det åtminstone kunde fastna lite kringflytande alger och artemia-skal/ägg i den...

          Förbryllande nog så är värdena på vattnet inte alls så illa som man skulle kunna tro efter så lång tid utan rening. Men å andra sidan så skiter ju inte ynglen några mängder

          /Ove
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          Arbetssätt...