skummboet förstört

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    skummboet förstört

    min nya hane hade byggt ett fint skummbo i går kväll och i natt, men nu när jag släpte i honorna så förstördes boet pga den hårda leken.

    Bör jag flytta honorna igen för att låta hannen ha tid och ro för nytt uppbyggnadsförsök eller lugnar han ner sig och konsentrerar sig mer på boet när han fått jaga lite?
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Beror ppå hur akvariumet är inrett. Gott om gömställen som honorna kan gömma sig, så kan du ha dem kvar.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • DjHypnoz
      • March 2004
      • 162

      #3
      mistänkte det.. får fixa detta bums
      För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

      Kommentar

      • DjHypnoz
        • March 2004
        • 162

        #4
        nu är det en djungel av växter, en rot, en lavasten m.m

        hoppas han bygger lite nu igen
        För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

        Kommentar

        • DjHypnoz
          • March 2004
          • 162

          #5
          Om jag missar "parningen" hur kan jag då i efterhand veta att äggen är lagda och försöka få bort honorna?
          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Om det är skålen du har visat på bild som du försöker få fiskarna att leka i så tror jag att du får problem. Dels är den så liten att du inte kan undgå att förstöra boet då du håvar upp honorna efter leken, dels kan splendensyngel bli MÅNGA (och det är svårt att flytta pyttesmå nyss frisimmande kampfiskyngel). Dessutom innehåller din skål khuliålar som kommer att se äggen som ett välkommet proteintillskott. Mitt tips är att du låter föräldrarna leka i den behållare (som bör vara på minst 20 liter men helst det dubbla) som du tänker ha som uppväxtkar. Med lite träning kan du se äggen i boet, annars ser du på hanens beteende att de finns där. /Mvh Cecilia

            Kommentar

            • DjHypnoz
              • March 2004
              • 162

              #7
              Tack för svaret Cecilia, var ju synd det där med att uppdaterade inlägg flyttade upp hela tråden, inte van vi det, funkar inte så på dom forum jag brukar snurra på.

              Back to topic!
              Jag har (som även står i min låsta dagbok köpt ett plast kar (50L) där jag har hannen med honorna.. Kulina är kvar i skålen

              just nu bygger han på sitt skummbo så jag antar att inte "parningen" ägt rum medans jag var och tränade m.m

              Honorna ligger nu gömda, kommer dom komma fram automatiskt till hannen eller hur funkar det?

              så fort han ser dom jagar han dom ju bara ..
              För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

              Kommentar

              Arbetssätt...