Kampfiskar och Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    Kampfiskar och Scalarer?

    Jag har sett att så många här har kampfiskar. Jag har tänkt köpa ett par länge men vet inte om de funkar tillsammans med mina andra fiskar. Vad kostar ett par? Ska man ha mer än 1 hona?
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Hur stora är dina scalarer nu? Har haft scalarer och kan de gapa så mycket att de får in en kampfisk så ser dom de som mat =). Dom får allt vara bra stora då alltså. Så jag tror allt att de ska gå bra. De är ju fredliga bägge två.

    Man bör ha minst 2 honor till en hane när det gäller kampfiskar.

    Priserna jag har sett är:
    20-35 kr för en hona men mest ligger dom på 25 kr.
    35-45 kr för en hane.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Nicke Lilltroll
      • February 2004
      • 730

      #3
      Mina scalarer är XXL så de är ganska stora. De rör inte min kopparbarb (har bara en kvar sedan gammalt akvarium)och inte mina kilfläcksrasboror heller. Kampfiskhonan är väl i ungefär samma storlek har jag för mig. En hane med stora fenor tror jag inte heller att de skulle röra eftersom deras största skräck tycks vara ett kvarglömt Black Molly-yngel. Så fort den lilla hanen på 2-3 cm visar sig så sticker scalarerna. Det ser ganska kul ut och jag lovar att den lille tuffingen har ett enormt ego!

      Funkar det med mina palettciklider och kampfiskar då?
      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
      54 liter Paletter

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Ja du... palletter har jag ingen bra erfarenhet utav då de kan bli fruktansvärt griniga när de ska ha yngel. De skyddar sitt revir med näbbar och klor. Men de är ju individer dom med så dina kanske inte är så stingsliga som dom jag hade. Fast dom dödade ingen men skrämde halvt ihjäl dom. Hrmf jo hanen tog ihjäl honan när ynglena var ca två veckor... Men han var tokig värre den hanen.

        Du vet ju hur dina funkar mot dina andra småfiskar. Funkar dom bra och du har ett rejält kar med gott om plats och växtligheter så är det nog ok.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Inget jag rekomenderar scalaren går nog och naggar på fenerna.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • wernbo
            • October 2003
            • 42

            #6
            Har både scalarer och paletter i ett 180 liters och när jag för ca ett år sedan släppte ner en kamphane i tanken verkade det gå bra till en början, sedan började kamphanen se allt mer sliten ut och när han fick gå tillbaka till sin 15 liters skål mådde han bättre. Gjorde ett nytt försök några dagar senare men var tvungen att sticka till plugget några timmar, när jag koma hem låg den stackars fihgtern nedtryckt i bottengruset i ena hörnet och kippade efter andan. Det gick tyvärr inte att rädda honom. Försök du, har hört att det ska funka men jag rekomenderar det inte
            Stop mad cowboy disease!

            180 l sällskap
            Malawi 540 l pågång
            45, 60 l yngel

            Kommentar

            • Nicke Lilltroll
              • February 2004
              • 730

              #7
              Ok... Jag skippar tanken. Bättre att lägga ner än att riskera att en oskyldig firre får lida...
              720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
              54 liter Paletter

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

              Kommentar

              Arbetssätt...