Skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ichabod
    • January 2004
    • 33

    Skumbo

    Om man vill försöka få t.ex. kampfiskar och guramis att leka (inte med varandra då förstås) har jag läst att man bör ha pumpen avstängd så att rörelsen på ytan inte försör skumboet. Jag undrar därför hur länge man kan ha pumpen avstängd innan vattnet blir dåligt? Måste man ha någon form av syrepump på istället?
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Läs denna tråd !

    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22522
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • e_cat
      • August 2003
      • 263

      #3
      Du ska ha den avstängd tills dess att ynglena är tillräckligt stora för att inte kunna sugas in i pumpen... (ca 2mån)
      Mvh Sandra

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Tillägg. Det går utmärkt att flytta boet från sällskapsakvarium till odlingsakvarium när ynglen börjar bli frisimmande. Använd slang, glas eller djup skål och flytta över boet och de yngel som man hittar.
        Pumpen kan vara avstängd. Man behöver inte heller syrepump, om man inte vill. Det är ganska viktigt att ha tätslutande täckglas, så att det blir hög luftfuktighet. Annars blir det problem när de utveklar labyrintorganet och börjar andas luft.
        Vattnet blir dåligt om du inte byter det, inte av att du inte har pump eller luft gående i det. Så noga med vattenbyten, men skippa pumpar av olika slag.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          Jackson skriver som det är! =)
          Mvh Sandra

          Kommentar

          Arbetssätt...