Fråga angående kampfiskpar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Fråga angående kampfiskpar...

    Hejsan,

    Skaffade en fin röd kampfiskhane för ca en vecka sen.. Alfons fick han heta

    Nu är det så att han VARJE dag bygger bo, han började med det ca 3 timmar efter han flyttat in

    Nu funderar jag på att skaffa flicka till honom o se om de blir nåra bebisar..

    Nu undrar jag;

    Han går ensam i ett kar i mtt kök, honan ska i så fall bo i ett annat akvarie. Jag undrar om man kan använda ett 35-liters kar som jag ändå har ståendes och bara ha dom två ihop under parning (om de nu blir nån)?

    Kan jag göra som så att jag ställer iordning karet och låter honan gå där och göra sig hemmastadd och SEN släppa ner hannen, eller ska han i först och bygga bo o sånt?

    Någon med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig?

    Svar mottages tacksamt

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    #2
    Hejsan Sara!

    Det finns massa bra hemsider om kampfisk lekar här är tex några:

    http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

    http://home.swipnet.se/danoieva/betta/

    Ditt 35L akvarium blir nog bra som lek akvarium men dessa saker borde du ha med för att göra leken lite enklare:

    Tempratur mätare.

    Värme termostat.

    olika växter i.

    INGET grus!

    Vatten nivån ska ligga på runt 15-10cm.

    Nej släpp inte i honan först, först släpper du i hanen så han får tid på sig att bygga skumbo. Så låt han vara i ensam ca 1-2 dagar. Sedan vore det bra om du hade en så kallad "Yngel box" Det är en liten box som ligger och flytter i vattnet. ( Brukar kosta runt 50kr å finns oftast överallt i zoo-affärerna)

    ( Om du inte har det så Kanske du får hålla ut några extra dagar så hanen får tid på sig att bygga ett stort och fint skumbo, sedan är det bara å släppa i honan.)

    Om du har en yngel box så kan du lägga i honan i yngel boxen så dom får vänja sig med varandra. Du ser när honan är redo att släppas ut för då får hon en ganska mörk färg och två vita vertikala sträck på kroppen och hon simmar lite med nosen sänkt. Om hanen har byggt ett fint skumbo så är det dags att släppa ut dom! =)

    Det kan bli vilda jakter men det är helt normalt och så fort du har släppt i honan så ska du låta dom vara ifred i tre dagar hur det än ser ut!

    Det är ett helt otroligt vackert att se på när dom leker =) Direkt efter leken ( Som brukar ta ca 1-5h) tar du bort honan. Hanen är kvar i ca 3-5 dagar för att vakta äggen/ynglerna. Efter ca 24-48H timmar kläcks äggen men dom är fortfarande kvar i boet. ( Om du höjer värmen till 28c kläcks äggen fortare)när ynglerna är frisimmande ( simmar vågrätt) ska du flytta hanen så han inte äter upp dom =) Tänk på att när dom blir frisimmande måste du sänka vatten nivån till 5cm annars druknar dom... =)

    Nu får du spana in hemsidorna för att få mer fakta =) hehe...

    Lycka till!
    "Allways look at the brhigt side of life.."

    Kommentar

    • e_cat
      • August 2003
      • 263

      #3
      Det är jätte bra tips det där...

      Men att sänka nivån låter onödigt.

      Mina yngel fick ha samma nivå, och har höjt det all efter som.. Och jag har en hel del kvar.. Tyvärr så har flera dött pga vattenbytet jag gjorde tidigt, men jag ca 10kvar nu efter 6-7v.. 1 är 3ggr större än alla andra.. Men han får vara kvar, så får naturen ha sin gång...

      Det där med grus är ganska bra att ha bort, men det är ganska bekvämt att fästa växter i som ger syre åt vattnet.
      Så ser det ganska fint ut oxå..

      Har du fler frågor kan du maila mig, jag har en ung 1gångs odling hemma.. =) Kul med resultat, hoppas på hanar.. vill se färg.. =)
      Mvh Sandra

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Min personliga åsikt är att inte sänka vattennivån i ett sånt litet kar. Ha massa växter och grus. Jag hade nog lagt i 2 honor till hanen för dom kan bli väldigt XXX på damerna så då är det goare att det finns två att jaga. Var noga med att honan är så pass gammal så hon är könsmogen bara.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          Jag hade bra med gömställen åt min hona... och finns det få ställen gör honan sig ett.. =) Det är bra med två då en kanske är mer mogen än den andre, men kanske hanen är mer upptagen av att jaga dom än att bygga... Man får se det från två håll..

          Lycka till!
          Mvh Sandra

          Kommentar

          Arbetssätt...