Äntligen igång!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    Äntligen igång!

    Nu släppt in min kamphona till hanen & han håller som bäst på att bygga ett mycket stort & fint skumbo! Är lite nervös eftersom att det är första gången jag försöker mig på att odla fisk. skulle bli jätteglad för alla råd jag kan få ang yngelvård m.m Kanske någon som har nån intressant historia om första gången han/hon odlade fisk & vad för misstag jag ska försöka att undvika.

    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    #2
    Hejsan hoppsan!

    När jag odlade första gången var mina misstag.

    * Jag flyttade honan upp och ur akvariet. ( När du väl har släppt i honan ska dom få tre dagar på sig hur det än ser ut)

    * Helst ska lek akvariet inte vara Under 30 L men jag har hört många som har lyckats i små akvarium.

    * Tänk på att separera ynglerna SENAST två månader efter dom fötts.

    * Levande artemia är bra bebis foder och super enkelt att odla själv!

    Just nu kommer jag inte på mer, men Lycka till! =)
    "Allways look at the brhigt side of life.."

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Hej!
      Hoppas att det blir någon lek!
      Kampfiskar behöver inte allas stort plats för att leka. Mina leker i ett 7 liters akvarium utan problem.
      Glöm inte att du ska ha akvarie lampan tänd dygnet runt tills kampfisk ynglerna kan simma vågrätt. Då kan du ta ut hanen.
      Låt hanen vara för sig själv i några dagar och vila sig. Han har säkert inte ätit eller sovit så länge som han vaktat ynglerna så ge honom mat och ställ honom någonstans där det är mörkt.

      Jag brukar ge mina kampfiskyngel Liquifry no 1 när de är små och sedan övergå till fin smulat flingfoder!
      Lycka till!
      Mvh/ Sarah

      Kommentar

      • Fawkes
        • February 2004
        • 246

        #4
        Hej igen & tack för alla råden!
        Har nu haft den tillsammans i ca 1 & 1/2 dygn men ännu inga ägg.
        Har en fråga: Är det normalt att hanen "kramar" honan (som inte alls verkar intresserad) trots att hon försöker dra sig undan och att det då inte blir några ägg?
        Helt säker på attt båda är könsmogna & innan jag släpte ihop dem verkade de jätte intresserade av varandra.

        Mvh /(en mkt orolig) Anna
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

        Kommentar

        Arbetssätt...