Betta Splendens och Platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Betta Splendens och Platy?

    Har för mig att jag läst mig till att man ej bör ha kampfisk och platys tillsammans, stämmer det eller yrar jag i nattmössan?

    Skulle vara trevligt om de passar att ha ihop, är en aning trångbodd just nu.
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Vi har platy och kampfisk i bägge våra kar och det går bra. Men vissa kampfiskar är lite mer tuffa och då måste det finnas plats och ställen att gömma sig på. Kampfisken är dock ingen snabb simmare jämfört med platyn.

    Hur stort akvarium har du och hur mycket fisk har du där i?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • katta
      • December 2002
      • 385

      #3
      Det är ett 54-liters med en BS hane, ingen mer fisk än så länge.
      ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Mitt förslag är att du först köpa 2 honor till kampfisken. Och sen 3-4 platy och en liten mal som inte blir stor max 13-15 cm. Sen får man nog betrakta ditt kar som fullt. Glöm inte att det ska finnas ganska gott om växter.

        Detta är mitt förslag och det finns säkert någon annan som har ett helt annat förslag.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • katta
          • December 2002
          • 385

          #5
          Igår köpte jag den enda honan jag hittade i stan, en liten ynklig en, knappast könsmogen. Stoppade ned henne tilsammans med honan jag redan hade, i karet med kamphanen. Hoppades därmed att fridens liljor skulle hålla i sig.

          Genast fick den större honan "lek-ränder" och sen var det rejjs i karet resten av kvällen. Idag när jag kom hem och tittade till dem så har jag en mer eller mindre stympad kamphane. Hans vailtail ser ut som några korta trådstumpar men honan ser hel ut. Sånär som en liten fläck på sidan av kroppen, bitmärke antar jag.

          Fråga: Är det honan som bitit sönder hanen så fullkomligt, eller kan de två platysarna jag också har där, vara bovarna?

          Nu har jag i allafall flyttat honorna igen.
          ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Har det varit kärlek i karet så kan de bli lite tilltufsade särskilt hannarna som har rätt mycket/långa fenor att skada...

            Kärlek börjar alltid med bråk.....
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • katta
              • December 2002
              • 385

              #7
              Vågar jag stoppa tillbaks honorna och hoppas på att hanen lämnar dem (den) ifred efter ett tag?
              Tänkte på att den ena honan är så liten och knappast könsmogen, så kanske hanen hänger efter den större honon mer eller mindre tills han haft ihjäl henne?

              ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                Hej!
                "Lek-ränder"???? De visar ränderna när de är rädda/stressade/låg i rang mm. När kampfisk honan inte visar ränderna trivs den och mår bra. Det kan du se när du fångar fisken med håv och sätter ner den i en "burk" då blir den blek och visar ränderna.

                Det är inte alla kampfiskhonor som är aggressiva. Jag har 2 av 5 som är "elaka" mot hanar de bor i 112 liters akvariet utan någon hane (förutom vid lek). De biter sönder fenorna helt! De andra honorna är helt fredliga mot hanen.
                Din honas aggrisivitet går inte att göra något år. Liksom människor så är alla olika.
                Dina Platy tror jag inte är inblandade. De är fredliga och bryr sig inte allas om kampfisk hanarnas långa fenor. Jag har själv platy tillsammans med mina kampfiskar och det går jättebra.
                Kampfiskar blir könsmogna rätt så tidigt, vid ca 5 månader.
                Så jag tror att din är könsmogen även om den är liten.
                Det bästa är nog att ha kampfiskhanen i eget akvarium. Eller ge bort honorna till någon annan. (Om du vill att han ska ha långa fenor).
                Lycka till!
                Mvh/Sarah

                Kommentar

                Arbetssätt...