Hane eller hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Hane eller hona?

    För ett tag sedan lekte mina kampfiskar och jag lyckades få fyra fina firrar!Jag tror att det är 2 honor å 2 killar. Den ena killen har stora å fina fenor och är en kaxig å stöddig liten kille. Men min andra "kille" har lika korta fenor som honorna han är jätte snäll! När jag sätter en spegel framför honom tittar han lite och simmar iväg å e lite rädd. =)Den största honan jagar honom men den lilla honan jagar han! (?) varför att jag tror att han är en kille beror på att "han" har samma färg som min andra kille. En dag var det små skumbon i hela akvariet där "killen" var i. Så jag är jätte osäker! Vad tror ni? Har tagit bilder på kill/tjejen men dom kommer inte förrän på måndåg =(

    så frågan lyder= Kille eller tjej?

    Mvh
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • svein
    • June 2003
    • 114

    #2
    Liselotte

    Fargene har ingenting med kjønnene å gjøre. Heller inte speilet, hunnen brettur ut gjellene de også.
    Beste måten er å se om du kan finne egglederen, en hvit prikk under magen. Dessuten er hannen slankere enn hunnen.

    Men det kan ofte være vanskelig å se når de er unge.
    Svein
    I always fight for the fighter
    http://home.c2i.net/svein_antonsen/

    Kommentar

    • Stellan
      • December 2003
      • 60

      #3
      Jag har en sån han/hona också.
      Vet fortfarande inte vad det är. Jag tror.. att jag sett den lilla vita pricken under magen, men det e lite knepigt eftersom han/hon inte har lust att flytta på fenor o annat som är ivägen...
      Än så länge är det bara en gamla honan som hotat han/hon. Den gamla hannen bekymrar sig inte ett skvatt om han/hon...

      Jag väntar o ser.
      5 pojkar
      7 flickor
      Ett oräkneligt antal
      4 blyga
      4 stackars kvar(fast nu föreställer den bilden en sorgmanteltetra då rå)
      Ett fint Jack Dempsey par.

      <hr noshade size="1">

      Min Zoon på Zoonen

      Min och gummans smyckes och konst sida.

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4
        Kolla om den har ett äggrör (eller vad det nu heter då är det en hona.
        Ett annat sätt är att sätta dem var och för sig i egna burkar med mycket flytväxter, hanarna borde bygga skumbo då!

        Kommentar

        • Bubbelina
          • June 2003
          • 322

          #5
          Min "kille" är vit så det är svårt att se om han har en vit prick men om det nu är så att det är en kille är det möjligt att han kommer förbli en kortfenad hane?

          Tack för svaren!

          Mvh
          "Allways look at the brhigt side of life.."

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6
            Ja det finns kortfenade hanar. Men det "vanligaste" är att fenorna växer ut.

            Kommentar

            • Bubbelina
              • June 2003
              • 322

              #7
              Oki men när vet man säkert att "han" är en kortfenad hane/tjej? Efter 6 månader eller? Föresten kan man se på vita honor om dom har sträck över kroppen?

              Mvh
              "Allways look at the brhigt side of life.."

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #8
                Ursprungligen skickat av Bubbelina
                Oki men när vet man säkert att "han" är en kortfenad hane/tjej? Efter 6 månader eller? Föresten kan man se på vita honor om dom har sträck över kroppen?

                Mvh
                är det en könsmogen hona kan man se röret, kan iofs vara svårt men den finns där. är det en hanne så blir fenorna lite större än honornas..... och strecken är svåra att se på ljus honor, man ser inte på mina två iaf :/
                Zoon

                Kommentar

                • Bubblan89
                  • November 2002
                  • 1220

                  #9

                  Jag köpte en "hona" i zoo affären jag tror att den är ca 7-8 månader gammal nu. Och nu börjar fenorna växa ut. Det är en hane, konstigt nog simmar han och en annan kampfiskhane glatt runt i samma akvarium utan att bråka.
                  Så även kampfiskar utvecklas olika fort.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...