Kärlek börjar alltid med bråk :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #16

    Hej!
    Jag har hört att om man låter kampfiskhonan vara i en yngelbox eller i en glasskål i akvariet så kan hon "kasta" romen och det är alltid en risk att visa dem för varandra innan leken. Jag vet inte om det är sant men enda gången som jag visade dem för varandra lekte de inte, så jag har inte provat igen.
    Titta om hon har ordentligt med rom. Det måste också finnas mycket växter i akvariet som hanens skumbo kan ta fäste i.
    *Om hanen direkt när du släppt i honan visar upp sig och spänner ut fenorna så är han nöjd med sitt skumbo och redo att leka.
    *Om han direkt biter tag i honans fenor så är han inte nöjd då kan man ta ut honan och prova igen nästa dag.
    De brukar inte leka direkt utan behöver en till3 dagar att lära känna varandra innan lek.
    Prova med en annan hona.
    Jag tror nog att dina kampfiskar kommer att leka
    Lycka till!

    Kommentar

    • Bubbelina
      • June 2003
      • 322

      #17
      Oj, Oj tack så mycket bubblan! Det måste varit det som hänt för hon är helt ointresserad och hanen ser så lessen ut =/ Men han stilar! Ska jag vänta någon vecka och försöka igen eller va tycker du?

      Mvh
      "Allways look at the brhigt side of life.."

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #18


        Vänta tills hon får mycket rom igen, då kan du sätta ner henne till hanen. (utan att låta dem bekanta sig med varandra
        Vad har du för färger på kampfiskarna som ska leka? Hoppas att det blir fina färger =) Jag har fått fram rosa, lila och blå än så länge. Jag tycker att de rosa är finast. Rosa honor är ju ganska ovanligt så det känns kul

        Kommentar

        • Bubbelina
          • June 2003
          • 322

          #19
          Men ja vet inte om dom har lekt för hanen är mest under skumboet men ibland går han fram till henne å sedan snabbt tillbaka. Jag bytte hona nu å hon blev störtkär! =) Í början stilade han sig men nu jagar han henne å går tillbaka till skumboet... Ja säger bara HJÄLP! har dom lekt eller?

          Dom som jag vill ska leka hade färgerna: Han: rosa, röd, lila och honan var gul! =) Men nu har han bekantats sig med en blå, röd, grön hona! Hon är ganska boring men ja, ja... =)

          Men när får dom tillbaka sina rom?

          Tack för svaren!

          Mvh
          "Allways look at the brhigt side of life.."

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Här kan du hitta allt du behöver veta om att få dem att leka och hur att sköta yngeln efter det att de kläckts och bivit "fri flytande". Inte så lätt tydligen. Men fina bilder att se på...

            Hem - http://www.bettatalk.com/

            <b>breeding bettas</b>


            <b>how bettas spawn... in pictures...</b>


            <b>rearing the fry</b>

            the first few days
            rearing basics
            what fry eat
            mistakes to avoid
            etc.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #21
              Hej!
              Blev det några yngel? Du kan titta i skumboet om du ser romen. De ser ut som små gula prickar i varsin bubbla. Hanen brukar flytta dem så att alla ligger nära varandra i en "klump" för att lättare hålla koll på dem.

              Om det är rom så får du inte glömma att låta akvarie lampan vara tänd hela tiden. Hanen måste se om ynglerna ramlar ur boet och fånga dem.

              Det med rom vet jag inte. Du får titta varje dag och se om hon får någon ny rom. De blir då väldigt stora framtill.
              Mvh/ Sarah

              Kommentar

              • Mazi
                • January 2004
                • 868

                #22
                Vad är skumbo ???

                Kommentar

                • Bubbelina
                  • June 2003
                  • 322

                  #23
                  nepp inga yngel men strunt i det i stället fick jag en knal röd hona och en vit hona med röda fenor som tröst present av mamma! =) Och idag ska jag åka till norge och köpa HM (Halfmoon kampfiskar) av Svein här på zoopet! =) Tack för alla svaren...

                  MVh
                  "Allways look at the brhigt side of life.."

                  Kommentar

                  • Bubblan89
                    • November 2002
                    • 1220

                    #24
                    Halfmoon kampfiskar?
                    Snyggt! När du får yngel efter dem så maila mig

                    Kommentar

                    Arbetssätt...