hur vet man? Frågor om skumbo, tuggad hane osv..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    hur vet man? Frågor om skumbo, tuggad hane osv..

    Hej! Har haft min nya kampfiskhane och två honor i ett 74 liters och efter ett taghar kampfiskhanen börjat bygga ett patetiskt, erhum, ursäkta lille fisken *jättevackert* skumbo. Det är väldigt litet, i stort sett bara utmed kanterna. Dock jagade han i går honor och verkade vilja "komma till". I dag när jag vaknade hade han jätesöndertrasade fenor och står under skumboet och "biter" det ser ut som om han jagar och "biter" honorna när de kommer nära, men är det för att det är "ungar" i boet nu, eller är det fortfarande så att han kan vilja para sig? Har flyttat bort honorna nu,men hur vet jag om det inte är något i skumboet?
    Sedan undrar jag oxå, eftersom jag redan förlorat en tuggad fisk till svamp och fenröta så vill jag itne förlora den här lille killen...Om man tillsätter salt och/eller myxacin till vattnet, skadar det skumboet och ev yngel/ägg?
    Jag undrar även vad det betyder när honorna ställer sig diagonalt/vertikalt i vattnet.

    Hoppas på ett snabbt svar!

    Nina
  • Stellan
    • December 2003
    • 60

    #2
    Oj!
    Honorna SKA ställa sig diagonalt i vattnet, med huvet nedåt!
    Det betyder "Hej grabben o vad jag vill!!"

    Det går oftast väldigt våldsamt till när kampisar leker. Ingen lek direkt.. Haha!
    Jag tror att det skulle lyckas bättre om han får koncentrera sig på en hona..

    Kolla här för jättebra info:
    http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

    Lycka till!
    5 pojkar
    7 flickor
    Ett oräkneligt antal
    4 blyga
    4 stackars kvar(fast nu föreställer den bilden en sorgmanteltetra då rå)
    Ett fint Jack Dempsey par.

    <hr noshade size="1">

    Min Zoon på Zoonen

    Min och gummans smyckes och konst sida.

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Det är även bra om du har en hel del växter (även flytväxter) som gör att honan kan gömma sig om hanen blir för bråkig.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4
        Hej!
        Har du mycket flytväxter? Annars är det svårt för kampfisken att göra ett stort skumbo om han inte har någonting att fästa det i.
        Du kan se om du tittar ner uppifrån ned i skumboet gula som prickar var och en i en "bubbla", då vet du att de har lekt.
        Jag tycker att du ska vänta med saltet. Det brukar inte vara någon fara, fenorna brukar läka fint.
        Vänta tills ynglerna är fri simmande (kan simma vågrätt utan hjälp) då kan du flytta kampfisken till ett annat akvarium och ha lite salt i.
        Tänk på att akvarielampan ska vara tänd dygnet runt så att hanen ser om ett ägg eller yngel trillar ur boet, då brukar han fånga upp det och sätta tillbaka det igen.
        När du flyttat kampfisken till en annan skål se till att han har det mörkt så att han får sova, han har säker inte heller ätit någonting när han vaktade ynglerna så du kan ge honom lite mat också.
        Hoppas att du inte har så högt akvarium det ska helst inte vara högre än 25 cm högt för om kampfiskarna simmar ned till botten så brukar de inte kunna simma ända upp till ytan om det är för högt, då drunknar dom.
        Lycka till med kampfiskarna!
        Mvh/ Sarah

        Kommentar

        • Nina Falkestav
          • November 2002
          • 359

          #5
          hej och tack för hjälp! Kul att det höll på att bli lek i alla fall. Jag har litet java mossa i akvariumet, men borde nog ha lagt i mer växter, gör det nästa gång. Inga gula prickar i boet och hanen vaktar inte det längre sedan jag flyttade honorna så nu är det nästan borta, så vi får nog se det som ett misslyckat försök. Jag har nog en hel del vatten i akvariumet, men de verkar kunna komma upp till ytan i alla fall, men de gillar förståss att leka i typ 15 cm vad jag har läst. Hmm, konstigt det där med honorna...Visst jagade hanen honorna, men de verkar helt omärkta nu, medan stackar lille herrn är helt trasig...Kan de vara så att de har varit elaka tillbaka mot honom och skadat honom? vissa honor skall ju vara ganska aggiga...Nåja, får väl mata upp och kurrera herrn och göra några små justeringar i akvariet ( har inte hunnit, de började leka ett dygn efter att jag fick hem honan.) så får vi se om det går nästa gång...Antar att hanen heslt bör vara ensam och så tills hans fenor läkt hjälpligt, så han itne stressar upp sig. Behöver fenorna vara helt utväxta igen innan man försöker? Vad jag har förstått tar det lång tid at få tillbaka långa fenor?
          Nina

          Kommentar

          Arbetssätt...