Parningsgalen kamphane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    Parningsgalen kamphane

    Hejsan! När min kamphane lekte för första gången (två veckor sen) var det spännande och intressant. Nu har det börjat gå över gränsen. När vi hade stoppat in han i det allmän akvariet igen efter att han varit med ynglen ett par dagar, fick honan lekfärger på direkten, och nästa dag hade jag rom igen i ena hörnet av akvariet. Så jag flyttade både rommen och hanen till yngelakvariet igen (efter 5 timmars lek). Nu har det gått ett par dagar till, och jag stoppade tillbaks han i sällskapsakvariet igen, och då honan fick lekfärger igen så blev jag orolig, och nu när jag kommit hem så har de lagt ägg igen! Detta är både jobbigt, tidskrävande och platskrävande. Jag har helt enkelt inte tid och plats för mer yngel. Vad ska jag göra?
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Låt rommen vara så käkar de andra fiskarna upp den.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • ToMTeMoR
      • January 2004
      • 36

      #3
      Men han skapar liksom trubbel hela tiden, jagar fiskar som kommer för nära, biter sönder honans fenor, det är allmänt jobbigt... men nåja finns nog inget att göra. Hjälper det om jag köper en hona till?

      Kommentar

      • MissHarry
        • September 2003
        • 60

        #4
        Det är inte så konstigt att han jagar bort de andra han är ju inne på att föra sitt arv vidare. Hanarna jagar bort de andra medan han leker..Ha honom i ett litet eget kar om du tycker det är jobbigt!
        En ensam hane klarar sig själv i ett litet kar.

        Kommentar

        • e_cat
          • August 2003
          • 263

          #5
          ta bort hanen från det ordinarie karet!

          Hanen ska vänta minst två veckor innan han får leka igen och honorna 4veckor!
          Det är inte sunt för någon av dem!

          Sätt i en pump i vattnet som förstör ytspänningen så ska du se att inget bo blir till. Då kastar honan sina ägg!

          Låt fiskarna vila!!! =)
          Mvh Sandra

          Kommentar

          • ToMTeMoR
            • January 2004
            • 36

            #6
            Hjälper det kanske med att köpa till en till hona?

            Kommentar

            • gogar
              • November 2003
              • 365

              #7
              Njae.... Egentligen inte. Jag har alltid kört dem ensamma med artfränder i specialakvarium med utplock av vuxna efter lek och när ynglen inte vaktas längre. Isolering är ju ett alternativ - men det låter lite onödigt.
              Visst kan man lägga sig i hur fiskarna lever, men hellre friska lekvilliga fiskar än långlivade. Att hanen attackerar andra får du leva med så länge han går med sådana som "stör" honom.... Alternativet är ju att inte ha kampfisk i sällskapsakvarium. Vilket jag tycker är det bästa.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

              Kommentar

              • e_cat
                • August 2003
                • 263

                #8
                om en fisk lever länge är han väl frisk, kanske inte lekvillig, men ingen fisk bör leka hela livet.. isf är det en konstig fisk... =)
                Mvh Sandra

                Kommentar

                Arbetssätt...