Bygger skumbo.. :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Bygger skumbo.. :)

    Min Kampfiskhane som kom hem igår har precis börjat bygga skumbo som bara den..Är skumbo-bygget tecken på att han trivs i karet?
    Skumbon täcker en rätt stor yta av akvariet..är det normalt att han bygger i flera hörn och stort?
    Om jag nu skulle lägga ner ett par honor..vad är chansen att det skulle hända något?
    "..Just keep on swimming.."
  • MissHarry
    • September 2003
    • 60

    #2
    det är helt normalt att kamfiskhanar bygger bon utan honor.
    visst finns det en chans att du får yngel om du släpper ner några honor, minst två, de är inte svåra att få i lek
    själv har jag ju mina 15 små bäbisar som bara växer och växer!

    lycka till!

    Kommentar

    • ia2004
      • January 2004
      • 286

      #3
      Hur stort akvarium ska man ha för 1 kamphane och 3 honor (+1 slöjstjärt som bor tillsammans med Kamphanen idag..) ?
      "..Just keep on swimming.."

      Kommentar

      • MissHarry
        • September 2003
        • 60

        #4
        Hur stort akvarium har du? kamfiskar är inte så jättenoga har fått yngel i både 10 och 50 liters kar.. men vill du ha yngel som överlever bör du inte ha slöjstjärten där i han kan ha en mindre burk själv under den tiden!

        Kommentar

        • ia2004
          • January 2004
          • 286

          #5
          Jag har en 30L kar..jag vet att det inte är så stort, men som sagt,det var inte planerat att det skulle bli så här.. hur länge bör jag hålla Slöjstjärten borta i en mindre kar..?
          "..Just keep on swimming.."

          Kommentar

          • MissHarry
            • September 2003
            • 60

            #6
            30 lier räcker till kampfiskarna, ingen fara. du har väl ingen "bubblare" i karet då går bona sönder.?
            slöjstjärten måste ju vara borta till ynglena blivit stora om det blir några. han kan vara kvar tills dom parar sig det var mina, då jagar hanen bort den. men sen när ynglena simmar själv ska hanen bort med (och honor) så då kan inte han vara kvar heller.

            Kommentar

            • e_cat
              • August 2003
              • 263

              #7
              Anledningen till att hanen bygger skumbo är ett täcken på revisrmarkering. =)

              Min hane har lekt färdigt för en vecka sedan och bor ensam i ett akvarie, men inget bo byggs.. han är för trött antagligen.. Men trivsels speglar sig inte i skumboet.

              Tänk på vart de leveri naturen.. inte är det så rent som vi ger dom.. =)
              Mvh Sandra

              Kommentar

              Arbetssätt...