var e hon!!?? jä*?=$t mystiskt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    var e hon!!?? jä*?=$t mystiskt...

    Var nere och köpte ett par guldgurami och tre blågurami igår. Allt går bra och de åker alla ner i mitt 375l kar. Har datorn bredvid karet så jag satt där hela dagen igår, antingen vid akvariet eller vid datorn...(Någon, kom och ge mig ett liv..)

    I alla fall, framåt eftermiddagen när frugan kommer hem så ska jag visa henne mina små älsklingar, och då är en av guldguramisen borta. Putsväck. Uppslukad. Bortrövad. Jag vände upp och ner på hela akvariet men hon gömde sig inte någonstans.. Har både täckglas och två dubbelramper som tillsammans täcker 99,9% av ytan.

    OK, min katt tycker om att titta på fiskarna och lägger sig ofta uppe på rampen men hon skulle aldrig lyckas med att fånga någon fisk. Hon är en innekatt och skulle bli så rädd om hon väl lyckades att hon skulle riva hela lägenheten... och förresten skulle jag märka om hon fick upp den eftersom jag sitter precis bredvid.

    Jag har letat både uppe i ramperna och ovanpå täckglasen, på golvet under akvariet, i påsen från affären, på alla möjliga och omöjliga ställen... Men var e hon det lilla sakramentskade åderbrocksstinna lersimmande missfostret??

    Håller jag på att bli galen? Vad är det som händer? Kommer jag vakna upp och upptäcka att maskiner använder min kropp som ett batteri? Jag behöver seriös hjälp om inte jag löser detta snart...
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • morsan
    • August 2003
    • 285

    #2
    Jag kan inte hjälpa dig att hitta firren.. Men trösta dig med att den kanske kommer fram.... Jag råkade ut för samma sak med min mal. Jag rörde runt i hela akvariet och höll på att stressa ihjäl fiskarna, men ingen mal. Efter hysterist letande i karet , golvet och panikslaget skrivande på forumet så såg jag den lilla godingen lugnt komma fram.
    Sen apropå liv.... Vart finns det mer liv än i burkarna!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


    msn: sonya2@hotmail.com

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      jamen... En mal kan jag förstå att den kan gömma sig jädrans bra under nån rot eller sten eller vad som helst, men en satans guldgurami? De andra simmar lugnt och fint uppe vid ytan (får visserligen lite tuppjuck ibland..). Verkar konstigt om hon typ har grävt ner sig i snart ett dygn..

      Grrrr! Blir galen!!

      Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Utomjordingar sög upp henne samtidigt som de kidnappade Fox Mulders syrra
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          #5
          Hej,

          vet inte vad jag ska säga förutom "skumt!". Har haft en del försvunna individer från mina akvarier men det brukar röra sig om de ack så vandringsbevägna Humrarna... De hittar jag nog inte förrän jag flyttar skulle jag tro. Men en guldgurami? Var de väldigt små de du köpte eller? Jag menar dom är ju inte direkt väldigt diskreta firrar... Knepigt om den inte kan ha trillat ur akvariet. Ring en privatsnok :P

          MVH
          /Jens
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Råkade ut för samma sak med en platy... hittade honom dagen därpå...i filtret ... han mådde toppen, men behövde lite hjälp med att komma ut då han troligen glömt hur han kom in...
            Så titta i filtret... man vet aldrig vad som kan gömma sig där.
            Mvh
            Elana
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • Lisaplisa
              • May 2003
              • 75

              #7
              Jag råkade ut för att en fisk försvann på väg hem från affären...
              Jag ringde affären och de gick och kollade, jajamen där låg den stackarn kvar i håven ovanpå akvariet, fortfarande vid liv!
              Det enda sättet din fisk kan verkligen "försvinna" är ju om den blir uppäten, annars är den ju någonstans. Hoppas du kan få ro snart.
              140 L honungsgurami, ancistrus
              45 L guppys
              15 L karantän el. lek

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #8
                Hmm.. Grejen är att jag är 100% säker på att jag släppte i TVÅ stycken guldguramis i akvariet. Fast nu när man börjar tänka så börjar man ju tvivla på vad som helst...

                Det känns som om hon borde vara för stor för att komma in i filtret... Men å andra sidan vet man ju aldrig.. Måste kollas!!

                Hej så länge...

                Kalle
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • December 2003
                  • 163

                  #9
                  min khulli ål som köptes för 2 dagar sedan har oxå försvunnit, Den har jag inte sätt sen jag släppte i den, letat överallt.. "fiskar" har vällan ett mystiskt sätt att försvinna på.

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #10
                    Det råder nu stor sorg i mitt akvarium. Som Elana mycket väl trodde så hade denna lilla söta och oskyldiga gurami som knappt hade upplevt världen hade simmat rakt upp i utsuget och fastnat i ventilen innan filtret. Jag höll på att sätta rummet under vatten när jag upptäckte att jag inte kunde stänga ventilen ordentligt...

                    En rolig sak i all denna sorg var att jag hittade en av mina försvunna Amanoräkor simmandes i filtret. Han ska få komma hem igen nu.

                    Min kära gurami kanske hade tittat på "Finding Nemo"...

                    MVH Kalle
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    • e_cat
                      • August 2003
                      • 263

                      #11
                      trist att olyckor händer.. men man får se det ljusa med det hela.. de andra lär inte göra samma misstag, hoppas jag. =)
                      Mvh Sandra

                      Kommentar

                      • Berit
                        • February 2004
                        • 3

                        #12
                        Du får sette en netting eller en bil nylonstrømpe rundt utblåsen på filteret, når du setter inn nye,små fisk - da slipper du dette. Strømpebiten setter du fast med en strikk. Fungerer fint hos meg - jeg opplevde nemlig det samme som deg!

                        Kommentar

                        • Tottofagrin
                          • July 2003
                          • 330

                          #13
                          Problemet vara att jag inte hade upptäckt att silen som sitter på insuget hade ramlat av... Ett misstag jag inte gör om!

                          MVH Kalle
                          MVH Kalle
                          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                          Kommentar

                          Arbetssätt...