En arg individ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    En arg individ?

    I dag har jag äntligen hittat en perfekt kampfisk hane på en zooaffär. Den är helt röd med mycket vackra låååånga slöjor.
    Tänkte bara kolla vad ni tycker om hans beteende..han stirrade på sin spegelbild i akvariet och var verkligen aggressiv mot denna. Han simmade hela tiden oroligt omkring och spred ut sina fenor och försökte anfalla spegelbilden. Kommer han någonsin att lugna ner sig eller kommer detta att pågå för alltid?
    "..Just keep on swimming.."
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Hade dom spegelglas i karet ?
    Tittar man rakt ut genom ett glas blir det ingen spegling, inte alls som när man tittar snett in.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • ia2004
      • January 2004
      • 286

      #3
      näe,ingen spegel i karet..men har ju själv till och med tittat in i mitt eget kar och det blir ju spegelbild..och jag kunde ju se en spegelbild i glaset där hanen försökte anfalla..
      "..Just keep on swimming.."

      Kommentar

      • darkside
        • November 2003
        • 165

        #4
        Låter som normalt kampfiskbeteende, han vet inte att det är hans egen spegelbild, han tror det är en annan hane.

        Kommentar

        • ia2004
          • January 2004
          • 286

          #5
          Men kommer han att fortsätta på detta vis när jag tar honom hem..eller släpper det efter ett tag? Kan man distrahera en hane från detta på något sätt?
          "..Just keep on swimming.."

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Den kampfiskhane jag köpte som fullvuxen hade ett likartat beteende men detta ser jag mest som ett friskhetstecken då fisken är pigg, aktiv och sprider ut fenorna. Då han fick flytta hem till mig lugnade han ner sig något och är fortfarande relativt cool, även om han då och då ser sin spegelbild och spärrar ut fenorna allt han kan för att verka stor och tuff. Det blir faktiskt lite "orättvist" att jämföra en kampfisk i en minimal fyrkantig 4-litersburk i butiken mot att se samma fisk i ett riktigt akvarium, då fisken i burken oftast är stressad och understimmulerad av för lite simmutrymme och obefintlig inredning. Därtill ser de ju ständigt sig själva i glaset, även om det inte är ett spegelglas så reflekterar ju glaset ändå så att säga. Ett litet tips: Om den kampfisk du har valt ut kommer fram till dig då du försiktigt sätter fingret mot frontrutan och verkar någolunda nyfiken, men inte blir skrämd eller rycker till och simmar bort, då har han (fisken) en "bra och stabil" personlighet och kommer förmodligen inte att ställa till med några större problem. Brukar i alla fall själv utgå från denna "metod". Lycka till med inhandlingen!
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • ia2004
              • January 2004
              • 286

              #7
              Okej..då var det klart..ska gå och hämta hem hanen i morgon.. Han är ju så otroligt läcker..ska lägga in en bild på honom,så att ni andra kan också se hur vacker han är..
              "..Just keep on swimming.."

              Kommentar

              Arbetssätt...