Byte av yngel vatten hos kampfiskyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    Byte av yngel vatten hos kampfiskyngel

    Hur gör jag? Hur mycket ska jag byta? viktigt med aquasafe? viktigt med samma temp? Jag behöver tips!
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    #2
    Vattnet har börjat lukta rätt äckligt, jag har ju ingen pump i där...

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Har du några vattentest? När bytte du sist? Har du inget filter överhuvud taget, så är det läge att byta kanske... Förutsatt att vattenvärdena är ok, så kan du byta 1/3. Låt det "nya" vattnet bli någorlunda rumstemp innan. Små kar påverkas temp radikalt. Hur länge har du haft igång burken? Har det börjat bildas bakteriekultur så kan du skippa beredningsmedel.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • ToMTeMoR
        • January 2004
        • 36

        #4
        Det är ett yngelakvarium, haft igång det i kanske en vecka nu. Hur ser man om det bildats bakteriekultur? Det är en massa matrester förresten...

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Hade du något nitrat &/eller nitrit test?
          Hur som helst, börjar det lukta illa så är det hög tid att byta vatten.
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • ToMTeMoR
            • January 2004
            • 36

            #6
            Okej, tackar så mycket för hjälpen!

            Kommentar

            • gogar
              • November 2003
              • 365

              #7
              Slamsug när du ändå ska byta vatten. Så får du bort skiten i botten.
              Matrester som ligger för länge börjar ruttna och möglar till det i akvariet. Så byt vatten ganska ofta och slamsug bort det du ser, utan att överdriva rengöringen.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

              Kommentar

              • e_cat
                • August 2003
                • 263

                #8
                Jag har precis startat yngelakvarie och ynglena är nu ungefär 4dagar.. Inget illa luktande vatten. iofs luktar det fuktigt, alger. men det tänker jag inte bry mig om än så länge..
                Vattnet ser klart ut och jag fyller å med vatten lite då och då så att vattenytan bryts.. även om mina ynglen andas genom gälar.. =)
                Vågar inte ta ut vatten än, de är ju så små.. tänk om man får med en massa yngel... utan att man ser det..
                (kampfiskyngel)
                Mvh Sandra

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Man byter inte vatten de första 8 veckor tills yngeln börjar utveckla labyrinten å under den tiden ska täckglaset vara väl tillsluten så att den luft som finns i mellen skicktet är inte så kall...Sen väntar man en vecka till ungefär å så gör man första vatten byte med en filter svamp för slangen eller annat fin maskattyg så att inte ynglen följer med...Försök att ha samma temp på det nya vatten...Slam suga får(det beror på karet storlek) du vänta tills du börjar storlek sortera.
                  De andas luft genom det så kallade labyrinten och tål därför mycket dåligt vattenkvalitet...dom lever på risfält, risplantage bl.a där vatten nivå är inte högre en ett par decimeter och syrebristen är stor plus den föruttnelse process som försigår i deras naturliga miljö är mång värre än den vi kan åstadkomma i våra akvarie.
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • e_cat
                    • August 2003
                    • 263

                    #10
                    aha.. så det är så det går till.. =) Tack
                    Mvh Sandra

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      De kan bli oppemot 1000tals småttingar så om du är väl förberedd...har du införskaffat ett antal 40-50 liters akvarier 4st minst att storleksortera i, i annat fall så kan du göra så som Nanc gjorde med sina Guramis att låta de större äta de mindre, Kampfiskar så som guramis växer olika fort, de stora äter de mindre...Å då behöver du inte ha några fler akvarie.

                      Hur du än gör så önskar jag dej lycka till...

                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • e_cat
                        • August 2003
                        • 263

                        #12
                        tackar =)
                        Mvh Sandra

                        Kommentar

                        Arbetssätt...