Är inte detta helt fel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Är inte detta helt fel??

    Var inne på en djuraffär igår och till min förvåning såg jag hur en kampfiskhane simmade vilt omkring i en akvarie tillsammans med slöjstjärtar. Är det inte så att man inte bör ha dessa två arter tillsammans,eller har jag helt fel?

    Sedan gick jag vidare och upptäckte en annan Kampfiskhane tillsammans med Guppy hanar..detta kan väl inte heller vara helt rätt?

    Hanen som simmade med Guppyn verkade något lugnare än den med slöjstjärtar.
    "..Just keep on swimming.."
  • Alexraptor
    • August 2002
    • 117

    #2
    aldrig hört talas om att man inte borde ha dom arterna ihop.

    Kommentar

    • MAX_Q
      • April 2002
      • 113

      #3
      Du har helt rätt att man inte BORDE ha dem tillsammans då kampfisken KAN tro att det är en annan hane eftersom båda ovannämda arter har långa slöjer.

      Detta kan göra att den helt enkelt äter på deras fenor.

      Verkar konstigt att inte affären vet detta, kan vara värt att påpeka, för framför allt fiskarnas hälsa men oxå för affärens omsättning då de inte kan sälja fiskar med trasiga fenor.

      Dock ska påpekar att detta inte alltid är fallet med kampfisken men som sagt rekomenderas inte.

      Max
      Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

      Pease out!

      Kommentar

      • ia2004
        • January 2004
        • 286

        #4
        Jag ska till djuraffären idag och kan kolla samtidigt om de fortfarande simmar ihop..då kan jag ju bara fråga hur de ser på saken på affären...det kanske är någon oerfaren praktikant eller så,som har fört dessa arter ihop...vi får se.
        "..Just keep on swimming.."

        Kommentar

        • Solo
          • December 2003
          • 142

          #5
          Har ett akvarium med 2 scalare 18 guppy samt en kamphane, det går hur bra som helst ingen biten fena så långt ögat når. Det är förmodlingen bara en fråga om individer och akvariemiljö, tex tillgång på gömställen. Om deras kamphane funkar med guppy så är den väl snäll då. Det är bara tacka och ta emot om man nu söker en kamphane.
          Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Ja,det är väl en fördel med en Kampfisk som inte blir stressad av andra fiskar. Söker för övrigt efter en Kampfisk hane...skulle ni alltså rekommendera mig att hellre köpa en Kampis som går ihop med andra firrar än en ensam stackare som man inte riktigt vet så mycket om?

            Förresten,i samma affär har de precis fått in en liten Kampfisk hane,som ser ut att få fina slöjor...är det bättre att köpa en så ung individ,utan att veta hur den utvecklas eller borde man satsa på en vuxen hane?
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            Arbetssätt...