Uppfödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus_W
    • January 2004
    • 39

    Uppfödning

    Funderar på att försöka mig på att odla lite kampfisk, vad jag har förståt så e det inte så jätte svårt.
    Till och börja med så funderar jag lite över det här med skumbo. Läste på ett ställe att man inte skall ha pumpen på för att då kommer bubblorna att försvinna, stämmer detta och hur skall jag i så fall kunna syresätta vattnet?
    Sen undrar jag lite på storleken på akvariumet. Tänkte ta ett 70L unigefär, räcker detta?
    Sen så funderar jag på om det går att se på hanarna om dom e könsmogna och om det i så fall är lätt att se i affären?
    Funderar på om färgerna spelar nån roll oxo eller om dom förökar sig oberoende av färgerna fiskarna har.
    All annan info välkomnas oxo.
    Tack på förhand.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Hej Linus!
    Kul att du vill odla kampfisk, det är inte så svårt. Det är riktigt att det inte blir något skumbo om vattnet är för strömt. Som alla labyrintfiskar snappar kampfisken luft från ytan och är därför inte lika beroende av syrerikt vatten som andra fiskar. Har du inga andra fiskar i akvariet (och det bör du inte ha om du ska odla) klarar du dig alltså utan pump. Ett 70-liters odlingsakvarium är perfekt. Det bör vara ganska tätt planterat så att honan (eller honorna) kan ta skydd om hanen skulle bli alltför aggressiv. Några flytväxter som de kan förankra boet i är också bra. De kampfiskar som säljs i zooaffärerna är alltid könsmogna. Färgerna spelar ingen roll, du kan mycket väl få yngel av t ex en röd hane och en blå hona. Efter leken flyttar du honan till ett annat akvarium, eftersom hanen annars kan vara mycket elak mot henne. Ynglen är mycket små och bör utfodras med något infusoriepreparat (t ex liquifry) när de börjar simma fritt. Då är det också dags att flytta hanen, som vaktar boet så länge ynlen hänger där men inte skyddar frisimmande yngel. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • Linus_W
      • January 2004
      • 39

      #3
      Nu har jag äntligen fått hem mina kampfiskar. En hane och två honor, alla 90% vita och hur fina som helst.
      Citat "De kampfiskar som säljs i zooaffärerna är alltid könsmogna"
      Mina honor är bara 3-3,5cm långa och ser väldigt små ut, stämmer det att dom är könsmogna då med??

      Kommentar

      • Dutten
        • December 2003
        • 183

        #4
        här står det väldigt bra hur man odlar kampfisk.
        http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...