mosaik gurami lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wisenymf
    • January 2004
    • 6

    mosaik gurami lek

    Jag har mosaik guramisar som kysser varandra, mun mot mun, hane och hona. Har lagt märke till att deras ögon blir alldeles svarta som om dem vore tokiga. Är det vanligt? De liksom dansar för varandra också, den ena kan "pussa" på den andras fena och vice versa. Håller de på med att leka och kela eller?
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    #2
    Jag har en blågurami och en guldgurami, båda hanar vad jag vet och dom håller också på sådär. Vet inte riktigt vad dom håller på med, lite "homo" kanske?
    //Fredrich

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Hos mina guldgurami har jag tolkat detta betende (munkyssen mellan hane hane) som ett slags makt kamp, visa vem som bestämmer helt enkelt. Kan ju naturligtvis vara en missupfattning, men det verkar som om det är samma hane som ger sig först.

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • fc25
        • September 2003
        • 330

        #4
        Det stämmer säkert men dom verkar ju inte slåss direkt.
        //Fredrich

        Kommentar

        • wisenymf
          • January 2004
          • 6

          #5
          Mina mosaik guramisar verkar vara mån om varandra annars... när det är matdags så delar dem mellan varandra. De liksom äter på vatten ytan och jag kan röra/smeka på dem utan problem. Det är efter maten de blir förändrade. "Pussar",hanen med längre ryggfenan och honan med kortare å rundare ryggfenan, på varandra och färgerna blir mörkare chocklad på de i hela kroppen som skimrar i blått, grönt och röd på fenorna.. Måste jag sänka vatten nivån nu eller vänta tills hanen börjar bygga skumbo? Nån som har erfarenhet av guramisar?

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Den "kyssande" som du ser är ett maktkampbeteende. Men när honan skall till att leka, så attackerar hon hanen, och knuffar honom på mitten av kroppen. Men då måste hanen ha byggt ett bo som honan accepterar (vilket de vanligen gör).

            Du kan alltid prova med att placera dem i ett eget akvarium med mycket flytväxter och vanliga växter samt låg vattennivå. Ingen stark ytström heller. Om du placerar både hona och hane i akvariumet, så måste du hålla koll på dem, så att inte hanen jagar ihjäl honan när de har lagt rommen. Detta om du inte har tillräckligt stort akvarium med mycket gömställen bland växter. När ynglen blir frisimmande är det dags att plocka bort hanen.
            Dvärgguramin lekte i sällskapsakvarium (utan någon speciell åtgjärd), så när ynglen blev frisimmande, så plockade jag ut dem med en slan och med ett glas, och flyttade över dem till ett mindre yngelakvarium. Fungerade det med.
            I mitt 500liters akvarium har en mosaikguramihona lekt med två hannar samtidigt. Och vattendjupet var 60 cm, men eftersom jag inte hade något akvarium att flytta över rom och ungar med, så blev de fiskmat.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Kan man ha fler än 1 hane i karet.Trodde som slog ihjäl varandra då???.Eller???
              Fredrik med 128 liters
              P.S Ursäkta att jag snodde lite av din tråd

              Kommentar

              • Deemer
                • August 2003
                • 145

                #8
                Det "kyssande" är en maktkamp mellan hanarna.
                Jag hade 6 st guramihanar i ett 100 liters.
                Det blev inbördeskrig så jag fick lämna tillbaka 4 av dom.
                MVH:
                <font color="blue">Andreas</font id="blue">

                50 l - Kakaduacilkid
                100 l - Sällskap
                150 l - Black Molly odling
                375 l - planering (blivande discus)

                Kommentar

                • wisenymf
                  • January 2004
                  • 6

                  #9
                  Hmmm,ok. Om det är en maktkamp så vinner pussmun, min ena gurami honan. Det ser väldigt intressant ut när de pussar, ingen ser skadad ut. De är inte våldsamma utan mera som kompisar. Jag som hoppas på att få tillökning. Det skulle bli kul att få små guramisar.

                  Tack för svaret!
                  jag är en nybörjare inom akvaristiska området men jag lär mig varje gång jag läser zoopet.


                  MVH
                  Jo

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Jag har 4 mosaikguramihanar (och 2 honor) i ett välplanterat 500 liters akvarium (150*60*60, och en del andra fiskar). Det fungerar bra, det finns gott om plats för den som förlorar en maktkamp att hitta ett tillfälligt gömställen på.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Deemer
                      • August 2003
                      • 145

                      #11
                      När det är en hona och en hane som pussas så är det lek på gång. Om det är mellan hanar så är det en maktkamp.

                      Lycka till!
                      MVH:
                      <font color="blue">Andreas</font id="blue">

                      50 l - Kakaduacilkid
                      100 l - Sällskap
                      150 l - Black Molly odling
                      375 l - planering (blivande discus)

                      Kommentar

                      • MrChrister
                        • December 2003
                        • 18

                        #12
                        Intressant att läsa "när honan knuffar hanen så är hon redo". Just så gör min DvärgGurami-hona på hannen. Han gömmer sig hela dagen och ligger still (dör snart). När han kommer upp för att äta så jagar honan honom och tacklar tills han är helt slut och gömmer sig igen. Honan attackerar allt för att visa revir så jag måste nog ta bort henne. Hon är jättefin.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...