Storlek på akvarie till kampfisk

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IdaKorneliusson
    • January 2004
    • 8

Storlek på akvarie till kampfisk

Jag har just gjort mig av med mitt 230l akvarium pga liten läcka. Dock vill jag forfarande ha ett litet akvarie.

Kampsik har jag haft tidigare och undrar nu hur litet akvarium jag kan ha den i?

Någon som ha någon aning?

34*17*15 Hur många liter är det??
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Kampfisk ska, enligt Zoopets artbeskrivning, ha minst 50 liter.

Akvarie volymen du frågar om är: 3.4*1.7*1.5=8.67 liter
    (du räknar höjd*längd*djup, vissa kallar djupet för bredden men det är ju oviktigt, i decimeter så får du svaret i liter)

/heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• IdaKorneliusson
      • January 2004
      • 8

Ojdå, dej var inte illa att den skulle ha 50 liter... Med tanke på hur små behållare som de sitter i i zoobutikerna...

Tack för hjälpen med uträkningen av akvariet jag har nu. 9 liter var inte mycket att hurra för i sammanhanget...

Kommentar

• Alva
        • May 2003
        • 434

jag tycker att 50 l är överdrivet, jag har haft en kampfiskar i 16 l och dom har trivts bra. men då har jag bara hållt en hane i taget. om man ska ha honor så är 40-50 l lagom, efter som kampfiskar är agressiva mot varandra.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Kampfiskar i djuraffären lever ju inte hela sina liv i de små behållarna. De klarar sig i en liter under en begränsad tid, men i ditt fall lär det ju inte vara aktuellt...
          Sedan undrar jag hur man vet att en kampfisk trivts i sitt 16 l kar, bara för att den överlever innebär det väl inte att den trivs???
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• Smisker
            • December 2003
            • 74

Man behöver inte ha kampfiskarna i små akvarier bara för att det går.

Mina fyra kampfiskar blev mycket mer fredligt sinnade mot varandra efter att jag uppgraderade dom från ett eget 50l till ett eget 110l. De står inte heller och "hänger" lika mycket utan det är fart på dom hela dagarna.

Kommentar

• Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

Hej!
              Kampfiskar ska ha akvarium på minst 5 liter.
              Jag har två Kampfiskhanar i 19 och 16 liters akvarium. Det är lagom om man bara ska ha en hane och kanske två honor.
              Men jag rekommenderar att köpa ett större akvarium, för de är lättare att sköta och så kan du ju ha andra fiskar än bara kampfisk också.
              Mvh/ Sarah

Kommentar

• soetiz
                • October 2002
                • 377

ge dem utrymme!! hur skulle du känna om blev tvunga att sitta i en garderob? någon skulle mata dig och städa då och då och du kommer överleva ett liv i en garderob.

men trivs du?? jag tvivlar på det...som sagt bara för att man överlever innbär det inte att man trivs.

garderob kanske är överdrivet men jag tror de flesta skulle känna sig olyckliga endå, om det ara fick vistas i ett utrymme som var litet.

Simma lugnt!

Min zoon:
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

Kommentar

• Bubblan89
                  • November 2002
                  • 1220

<b>Soetiz</b>
                  Det är elakt att ha en kampfisk i en skål på 5 dl-1 liter.
                  Men 16 och 19 liter som jag har mina kampfiskar i tycker inte jag är för litet.
                  De bygger skumbo och leker, och de gör de ju bara om de trivs och mår bra eller hur?

Kommentar

• ia2004
                    • January 2004
                    • 286

För ett tag sedan fick jag reda på att enligt lagen,så ska man ha minst 1Liter vatten/fisk upp till 5cm. Fiskar upp till 10cm bör ha minst 4Liter vatten. Detta är alltså gränser som jordbruksverket anser är gränser för djurplågeri.

Själv ska jag ha 1 hane i 30L och möjligtvis någon fisk till...fast det är ju inget som är bestämt ännu..måste ju först se hur fisken trivs. Men som <b>BUBBLAN89</b> säger,så är det ett tecken på att fiskarna trivs när de leker. Fiskarna leker inte om de verkligen vantrivs i ett miljö..så är det!
                    "..Just keep on swimming.."

Kommentar

• soetiz
                      • October 2002
                      • 377

jag gillar att se när fiskarna simma omkring och man kan se att de har utrymme att röra sig på....men det är bara vad jag tycker...
                      men det är väl bara bra att din fisk trivs i ditt kar..
                      Simma lugnt!

Min zoon:

Kommentar

• Alva
                        • May 2003
                        • 434

ok, jag vet att det är många som kritiserar att man har kampfiskar i så små kar som 16 l, men jag anser att det går bra. och hur man ser att dom trivs? dom bygger skumbon, leker så fort dom ser en hona, simmar runt och letar efter mat, på samma sätt som den skulle gjort i ett större akvarium. det är naturligtvis inget bevis, men det är tydliga tecken.
                        Soetiz: detta är inte mmenat som en pik mot dig eller något, men snälla du, dra inte upp jämförelsen med människor. en person som satt i en gaderod skulle nog vara mycket mer deprimerad en en fisk i en 5l-kar
                        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

Kommentar

• Rosa
                          • September 2002
                          • 435

Bara för att fisken leker är det inte ett tecken att den trivs.
                          Den starkaste driften är den att fortplanta sig.
                          Fiskar och andra djur kan få avkommor i stort sett vilken miljö som helst.
                          Eva

Kommentar

• Bubblan89
                            • November 2002
                            • 1220

Fiskar och andra djur kan få avkommor i stort sett vilken miljö som helst.
                            Det håller jag inte med om...
                            Kampfiskar leker inte om de inte trivs, inte andra fiskar heller.
                            Fiskar leker inte om de sätts i för små akvarium.

Kommentar

• soetiz
                              • October 2002
                              • 377

visst det var överdrivet men ni kanske förstod vad jag menade.... jag skrev ju faktisk det i mitt inlägg också..om du inte såg det!
                              aja, ska sluta skriva inlägg här...våra åsikter kan man ju inte ändra på hur månge exempel vi än drar upp för varandra. smaken är som baken...dvs Delad..
                              jag vill heller itne att någon ska tro att jag hatar alla som har små akvarier...för dte gör jag inte..=)
                              Simma lugnt!

Min zoon:

Kommentar

Arbetssätt...