Hjälp till en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balder
    • January 2004
    • 8

    Hjälp till en nybörjare

    Jag har ett 112 l akvarium där jag skulle vilja sätta in lite fiskar och växter i nybörjarstilen. Jag har redan en kampfiskhane och jag ska skaffa 3 eller 4 st honor till honom men sen da?
    2 Kamphanar
    3 Kamphonor
    4 Guppy hannar
    6 Guppy honor
    2 Blackmolly
    8 Sorgmantlar
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    #2
    Börja med tre honor.
    Som växter är anubias och vallisneria bra.
    Mer fiskar till det vet jag inte, det är ju en smaksak, och jag är inte så hemma på vad man ska ha till kampfisk så mer hjälp av mig kan du tyvärr ej få.
    mvh David

    Kommentar

    • kia
      • August 2003
      • 366

      #3
      Du bör skaffa relativt lugna fiskar, eftersom kampfiskar lätt blir trakasserad av snabba fiskar. Så ska det vara fiskar som inte frestas av att tugga på kampfiskens fenor. En ancistrus-mal uppfyller definitivt villkoren, så håller de lite rent från alger och annat i akvariet.

      Har du sökt i fiskdatabasen på "zoopet" http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp ?

      Här kan du fylla i värden. Till exempel:

      *Svårighetsgrad: Hur svårskött är en fisk? 1= enklast, 5=svårast.
      *Lämplig akvarielängd: För varje art finns angivet en minimumstorlek på akvariet.

      Du får upp en lista på akvariefiskar som passar in. Du kan även få upp dem i bilder. Det finns många olika värden att fylla i som du kommer se.

      Nybörjare, Nivå II .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

      Kommentar

      • MrChrister
        • December 2003
        • 18

        #4
        Hej.
        Gör som jag hade planerta och sluta sedan att köpa mer fisk :-). Fyll akvariet med neontetror , du kan ha 40-50 utan problem. De simmar sedan i stim och det blir oerhört vackert. Med mörk bakgrund och sand så lyser alla dina fiskar så snyggt. Jag köpte till ett dvärgguramipar och vips så attackerar de kampfisken. Skall lämna tebax d-guramerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...