Försöksmarmorgurami. Tillåtet eller ej, det funkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    • July 2002
    • 1

    Försöksmarmorgurami. Tillåtet eller ej, det funkar

    Man säger att man skall inte utföra djurförsök men det är just vad jag håller på med här hemma.
    Upprinnelsen till det hela var en liten kruka, på ca 150 liter, i trädgården som härbärgerar två stycken näckrosor. Förutom dessa näckrosor så har med tiden denna damm även utvecklat ett rikt vattenliv med både loppor, sniglar och diverse andra roliga smådjur. Dock upptäckte vi att även ett ansenligt antal mygglarver härbärgerade denna damm sedan en och en halv vecka tillbaka. Eftersom dessa när de är fullvuxna utvecklas till effektiva vampyrkopior och dessutom uppträder i stora mängder så ansåg jag att något måste göras.

    Akvarieintresserad som jag är och någorlunda påläst så drog jag mig tillminnes att labyrintfiskar ofta uppträder i väldigt udda vattensamlingar (är annars mer intresserad av Tangayikaciklider). Lokaler där guramis naturligt finns utgörs, inte helt sällan, av små lerpölar som står kvar efter skyfall och översvämningar. Vattenkvailiteten i guramis naturliga miljö påminner därför väldigt mycket om vår näckrosdamm; dyigt, ocirkulerat, fullt med levande mat och säkert mycket olämpliga vattenvärden i övrigt.

    Jag har nu införskaffat tre stycken försöksmarmorgurami som får leva ute under resten av sommarmånaderna i vår lilla näckrosdamm. Till min stora glädje så stämde, för en gångs skull teorin med verkligheten och mygglarverna är ett minne blott sedan tre dagar (det tog fiskarna två dagar att tömma dammen på mygglarver). Fortfarande efter en vecka ute (visserligen har vi haft väldigt varmt under en längre tid) så slår det i vattenytan med jämna mellanrum trots att temperaturen ej är optimal längre för gurami. Jag kommer att flytta in fiskarna i slutet av augusti såvida vi ej får en varm avslutning på sommaren då de kanske klarar sig in i september. Lite udda skall man ju vara, vissa köper guldfiskar och koi till sina dammar men här kör vi med det ända tänkbara utan vattencirkulation, Marmorgurami.


    Carpe Diem
    Carpe Diem
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej
    Kul idé att pröva och så länge fiskarna trivs är det nog inga problem. Ett förslag till nästa år. Pröva med makropoder i stället. De fiskarna tål nog ännu större temperatursvängningar och du kan ha dem ute i mycket lägre temperatur.

    Hälsningar

    Guy

    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Martin Persson
      • January 2002
      • 120

      #3
      Hej,
      Paradisfisken (en makropod(?)) ska trivas bra kyligt klimat så den borde fungera bra utomhus. Det var den första akvariefisken i Europa efter guldfisken och på den tiden fanns inga värmare.

      I vår damm har vi kardinalfisk (som är en kallvattensfisk), guppy och Corydoras barbatus. Det går bra men guppierna går upp till strandkanten under kalla dagar. Vi hittade yngel av kardinalfisk häromdan och förhoppningsvis blir det fler.
      Paret av barbatus trivs utmärkt. Dom trivs inte i för varmt vatten och har därför problem att klara sig inne under sommaren. Tror dom tynar bort vid 23-24 grader.


      Mvh
      Martin Persson
      Mvh
      Martin Persson

      Kommentar

      Arbetssätt...