hej, alla killivänner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    • February 2003
    • 23

    hej, alla killivänner

    Jag vill bara påminna er om att det finns en massa killikunnande ute i Europa. Jag är med i en fransk killisida, där det är livligt diskuterande om killis. Glöm inte bort killisidor utanför Sverige!
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Det dräller ju inte av killisidor i Sverige dessutom. Sällskapets sida är Skandinavisk: www.killi.net/sks
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Nils, parlez-vous francais? Det är tyvärr inte alla så bra på. Däremot skulle jag gärna se lite mer aktivitet i det skandinaviska killiforumet http://www.killi.dk/sksforum/

      Olle

      Kommentar

      • svein
        • June 2003
        • 114

        #4
        Enig Olle, det må vi gjøre noe med, det er synd at vi Killioter har så lite ¨berette :-)))
        mvh Svein
        I always fight for the fighter
        http://home.c2i.net/svein_antonsen/

        Kommentar

        • nils42
          • February 2003
          • 23

          #5
          Visst har jag så att säga franska med mig, men det jag inte begriper nu heller är denna Jantelag. "Du ska inte tro att du är något osv." Det leder nog tyvärr till att det bl a är så anmärkningsvärt tyst på den skandinaviska killisidan. Det kan väl ändå inte vara så att skandinaviska killioter inte har något att berätta? Om ni har det, varför sitter ni då och håller käft?

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1661

            #6
            Och jag begriper inte att det ska bli tolkat som påhopp så fort man yttrar sig i killisammanhang. Men kanske är det så att killifolk är känsligare/mindre toleranta än andra akvarister? Det skulle vara märkligt, men om det är så är det inte konstigt att folk inte skriver. Jag kan bara be om ursäkt för detta och eventuella tidigare övertramp. Klarar man språket är det definitivt inte fel att vara med i utländska killiföreningar, mailinglistor m m, för där finns mycket riktigt ett stort kunnande. Dessutom möjligheter att få tag i killiarter som inte finns i Sverige!

            Olle

            Kommentar

            • nils42
              • February 2003
              • 23

              #7
              Nej, det var definitivt inte fråga om påhopp från min sida. Felet är istället att jag utlämnade en tankekedja i mitt skrivande. Det jag menar är 1. Franskan är en sak för sig och har inget med resten att göra.2. Det som är Jantelagen är denna feghet eller rädsla att göra bort sig om man skriver något. Risken finns att någon annan tror sig veta bättre och då kan man få sina fiskar varma om inte meningarna sammanfaller.3. Jag ber dem om ursäkt som anser sig vara hudflängda av mitt tidigare skrivande!

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #8
                Nils, jag anklagar inte dig för något påhopp utan var snarare rädd att du tolkade mitt första inlägg som ett sådant. Men nu tycker jag att vi glömmer jantelagar och liknande elände och försöker framhålla killis och killifolk som något positivt i stället. För det är det! Vackrare fiskar har jag svårt för att tänka mig, och många är inte alls så svåra att hålla och odla som en del tror. Men allra bäst går det förstås om man är en grupp där man kan lära sig av varandra.

                Olle

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Felet med SKS-forumet är nog snarare att det inte uppnått den kritiska massan av läsare som krävs för att det ska bli rejält liv. frågorna blir då mer specialicerade och riktade till folk som "verkligen" kan. Jag tänker inte flumma ihop ett svar om Rivulus när jag vet att läsare vet mer. Däremot skriver jag om fiskar jag haft och sådant jag kan. När det har dykt upp en kontroversiell fråga så har det genast blivit liv på hela forumet. Det som saknas är frågor som alla kan delta i men någon måste ju ställa frågan. Jag och David har idén att uppmana ett gäng människor att skriva minst ett inlägg per dag just för att komma upp i det kritiska antalet inlägg och läsare som krävs. Vad sägs om att flytta den här diskussionen eller någon annan som "vad kan vi göra för killihobbyn" till SKSforumet?
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Calle W
                    • November 2003
                    • 26

                    #10
                    Bra idé Ola!!! Vi skrivs pa SKS forumet!!!

                    Calle
                    Calle

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #11
                      Att börja diskutera vad vi kan göra för killihobbyn på SKS-forumet är en utmärkt idé. Själv kan jag inte lova att skriva minst ett inlägg om dagen, för har jag inget att komma med kanske löst pladder får motsatt effekt. Men visst ska jag försöka delta och komma med synpunkter och idéer! Det behöver ju faktiskt göras något, för flera av SKS-grupperna tycks vara mer eller mindre vilande.

                      Olle

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        Stockholmsgruppen är "extremt" aktiv .
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1661

                          #13
                          Roligt att höra! Det kan man tyvärr inte säga om gruppen jag är (var) med i. Vi hade vårt senaste möte i våras, då vi var tre personer om jag inte minns fel. En kompis som har flyttat till en annan stad som ska ha en killigrupp enligt Killibladet och hemsidan fick samma besked - gruppen har för närvarande ingen aktivitet. Hur ska vi då få igång aktiviteten igen? En bra början kanske kan vara att sprida information om att SKS finns.

                          Olle

                          Kommentar

                          Arbetssätt...