Ta bort skumbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuaifeach
    • March 2003
    • 92

    Ta bort skumbo?

    Kom hem för några minuter sedan och fick se varför min dvärggurami hanne varit så elak de senaste dagarna, han har lyckats göra ett fint skumbo i ett lugnt hörn i akvariet med, bl a mina nyplanterade växter (morr...).

    Frågan är nu, kan jag ta bort skumboet och allting återgår till det normala eller kommer han fortsätta attakera honorna + kampfiskhannen ändå? Hur avgör man om skumboet är "befruktat" eller bara består av "bubblor"?

    Har ingen möjlighet att flytta honor + kampfisk till annat akvarium då jag bara har mitt 43 lit akvarium, har således ingen möjlighet att ta hand om yngel heller. Skulle annars gärna ha en kull med ungar men som det ser ut nu finns det ingen möjlighet till det.
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Han kommer med all sannolikhet fortsätta att bygga även om du förstör boet. Hade jag varit du så hade jag låtit honom bygga, och se om det blir något, skulle det bli det så blir dom med all säkerhet inte långlivade, dom andra fiskarna tror nog att det är levandefoder och äter upp dom.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Som Jessa skriver så kommer han att fortsätta... Tyvärr är det så att när ynglen kläcks blir han ännu grinigare... Jag har provat allt nu med mina Guramisar... Tar man bort boet så bygger han nytt, låter man det vara kvar så kläcks ynglen och han blir tokig några dagar... sedan bygger han igen och allt börjar om... Jag har helt enkelt gett hanen ett nytt hem och har bara honor i mitt kar.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Cuaifeach
        • March 2003
        • 92

        #4
        Ok, det får vara kvar men det kommer med största sannolikhet att försvinna med vattenbytet i morgon. Tror också att han kommer bygga nytt om jag tar bort boet, men jag måste göra regelbundna byten i mitt lilla kar...

        Han verkar ha slutat jaga kampfiskhannen (som knappt har några fenor kvar...) utan det är mest honorna som blir jagade, de har dock inga synliga skador på varken fenor eller fjäll.

        Hade en annan kampfisk hanne som byggde skumbo för något år sedan, problemet var att det inte fanns en hona i samma kar så istället vaktade han sina bubblor och glömde äta... Hittade honom död efter två veckor.

        Du nanc föresten, har förstått att du kan en hel del om ancistrusmalar, kan jag ha en tillfälligt i mitt 43 lit som städpatrull utan att den mår dåligt och sedan lämna tillbaka den till affären (en liten en hade jag tänkt mig)?

        Kommentar

        • Cuaifeach
          • March 2003
          • 92

          #5
          På måndagmorgonen var skumbot borta, antagligen hade det åkt in i pumpen. Gjorde vattenbytet och nu är det frid och fröjd igen. *pustar ut* .

          Det enda jag inte kan förstå är varför dvärgguramihannen tycker om att dra upp mina nyplanterade växter och dessutom tuggar sönder bladen. Protest mot för lite mat kanske.

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Om dvärgguramin inte har några flytväxter att bygga skumbo av så skapar han sina egna flytväxter!
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Cuaifeach
              • March 2003
              • 92

              #7
              Jo, jag vet, det finns flytväxter i karet som åkte med i påsen när jag köpte fiskarna (liknar Salvinia natans eller Salvinia cucullata) men dessa brydde han sig inte om.

              De är för söta mina små fiskar, dessvärre är de nog lite för handtama. AJ! De gillar att bita i mina fingrar när jag gör vattanbyten mm. Detta började för länge sedan innan hannen började leka...

              Kommentar

              Arbetssätt...