Munfajtande Mosaikguramis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Munfajtande Mosaikguramis!

    Hej!
    Jag är ganska novis på Guramis, så när jag var på djuraffären och köpte mina Mosaiker sa jag att jag ville ha en hane och två honor, och litade på den som håvade. Nu är det en kille som är rätt duktig på fisk, så jag tror mycket väl att det blev rätt...
    Problemet är bara att den ena Guramin dog, och jag vet inte vilket kön det var på den eller de som är kvar. Jag vet att man ska se det på rygg och analfena, i det fallet tycker jag att mina ser lika ut. De är ganska små, ca 5 cm, så det är svårt att se. I dag såg jag i alla fall att de stod mitt emot varandra och fajtades med munnarna, så som Ciklider brukar göra... Är det någon som vet om två honor kan göra det, eller om verkligen hane och hona kan hålla på så???? På något sätt känns det som om det borde vara två hanar som kampar på det viset, och då måste jag ju fått fel från början...
    Mycke om lite blev det, hoppas någon vill hjälpa mig i alla fall!!!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Hej!
    Jag hadde en hane tillsammans med mina två honor förut (guldgurami)
    han var så elak mot dem så jag sålde honom.
    Nu håller mina guldgurami honor på att bråka som du säger med munnarna. Det är nog bara ett sätt för att visa vem som bestämmer.
    Jag tycker att det är ganska kul att se när de retar varandra tex biter den andra i stjärtfenan och sen snabbt simmar och gömmer sig bakom en växt.
    De "äger" nu varsin del av akvariet.
    Mvh/Sarah

    Ps. Jag har tänkt att skaffa mosaik guramis, kan en hane vara tillsammans med två honor eller är han elak mot dem?
    Det gick inte så bra med min guldgurami hane, han "mobbade" sina fruar...

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Okidok! Då var det säkert hannen som blev avlivad av Läppisen. Jag misstänkte ju det, eftersom det var det mest logiska...
      Jag tror att om man vill ha ett lugnt kar utan större krig så ska man hålla sig till bara guramihonor... Jag har bestämt att min Läppishanne skall få bo kvar i ett annat kar och så kan jag ha honorna i min Asienbiotop... Han kan få låna en hona ibland för att få leka, men annars kan han gott få sura på ensam i sitt kar. Tänker nog inte köpa någon hanne till Mosaikerna förrän jag vill ha yngel på dem, håller på och tränar på Läppisarna nu,,, de är helt otroligt lättlekta.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Jag hade två mosaikguramisar som jag köpte när de var alltför små för att man skulle kunna se någon könsskillnad på dem, men i affären trodde de att det kanske var hane/hona eftersom de höll ihop i ett par. Nåväl, efter en tid började guramisarna munfajtas med varandra, vilket gjorde mig helt säker på att de var av samma kön (eftersom de bråkade så mycket). Mina teorier varierade mellan att de var två honor eller två hannar. Men det var fel, för när de väl växt till sig visade det sig vara en en av varje sort. Vid det laget hade dock hannen övergått till att ständigt jaga honan runt akvariet och skrämma slag på alla de andra fiskarna. Men det är en annan historia, som löstes med att bägge fick flytta iväg till ett annat ställe med fler guramikompisar. Jag ville ju inte att han skulle jaga livet ur honan, och mina andra fiskar verkade ganska lättade över att de försvann...

        Slutsatsen är i alla fall att även en hona och en hanne kan munfajtas med varandra!

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jaha, där stöp den teorin då... Jag får väl vänta och se, vad jag förstår så lär jag ju märka om jag har en hanne i karet, på samma sätt som det var med Läppisen...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...