chokladgurami. hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marina
    • May 2002
    • 67

    chokladgurami. hur många?

    funderar på att ha choklad gurami, passar den med guppy, BM, svärdbärare, och parvis betyder det att man har två eller hur många ska det helst vara?????

  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    #2
    Det borde nog fungera alldeles utmärkt. Du bör hålla dem 2 och 2.

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

    Kommentar

    • P-E
      • April 2002
      • 97

      #3
      Innan du köper chokladgurami, så försök att ta reda på så mycket som möjligt om dem. Kolla med andra vilka erfarenheter de har. Jag själv har bara haft chokladgurami vid ett enda tillfälle. Den gången gick det deffinitivt inte bra. De har ryckte om sig att vara känsliga för sjukdommar och mitt försök slutade med sjuka fiskar som jag inte lyckades bota. Knepet med chokladgurami lär visst vara att hålla dem i surt vatten. Enligt vad jag läst borde det gå bra med ph 5,5 som åtminstone jag själv försöker ligga på i mina surpytsar. Tyvärr inget fint värde för ungfödare direkt.

      Det skulle vara intressant att höra någon berätta mer om vattenvärdets påverkan på chokladgurami.

      Kanske Nettrax kan förklara lite närmare varför det bör gå bra att ha dem tillsammans med ungfödarna och varför man bara ska ett par.






      Per-Erik
      Per-Erik

      Kommentar

      • nettrax
        • February 2002
        • 790

        #4
        Det jag tänkte på var att det bör gå bra att ha dem med ungfödare därför att de ska vara med lungna fiskar och jag vill inte direkt påstå att guppy är speciellt vilda. Jag sa inte att man bara ska ha ett par utan om de ska vara parvis så bör man ha dem 2 och 2 sedan beror det ju på akvariet hur många par man kan ha. Är ingen expert på labyrintfiskar men kikar vidare på det under dagen

        Mvh. Ninni
        Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

        Kommentar

        • nettrax
          • February 2002
          • 790

          #5
          Jaja Ok då! Det var en väldig skillnad på vad guppy och guramin ville ha för Ph. Hade för mig att guppyn skulle ha lägre men så var inte fallet. Sorry!

          Mvh. Ninni
          Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

          Kommentar

          • krba40

            #6

            Hej!

            Jag har själv 4 chokladgurami. Mina erfarenheter skiljer sig ofta från
            de man läser på olika forum, t.ex att de är sjukdomsbenägna, känsliga, skygga mm mm.
            Mina har jag inte haft några som helst problem med. De var lite kinkiga med maten i början, dock inte nu! Nu är de med och tävlar om bottentabletterna, de äter flingfoder, bosmider, daphnier, ärtor, räkmix, squash (ser väldigt roligt ut när de pickar på squashen), gurka mm mm.
            Hade några guppy tillfälligt i det karet då en kompis fått problem med läckande kar. Gissa om chokladguramisarna jagade yngel. En gurami tog sats från botten och simmade efter ett yngel vid ytan, han flög ca 3 cm ovanför vattenytan. Såg sedan ett litet yngel sprattlande ut hans mun! Otroligt roligt.
            Igår jagade en gurami bort två corydoras från en algtabeltt.
            Mina har börjat visa upp lekbeteende, de fäller ut fenorna och simmar runt varandra i en cirkel.
            Jag kan bara rekommendera dessa underbara fiskar. De ser ut som små löv som dansar.

            Mvh Kristian

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #7
              Vad har du för pH och andra vattenvärden i det akvariet?

              Olle

              Kommentar

              • krba40

                #8

                Ph 6.5. dvs i övre intervallet för Chokladguramin.
                27 grader

                Har inte mätt de andra värdena på länge.

                Mvh Kristian

                Kommentar

                • Ola Åhlander
                  • May 2002
                  • 213

                  #9
                  Jag läste en artikel om Chokladgurami i TFH för något år sedan, där man visar ett mycket splittrat utbredningsområde för arten. De Chokladgurami som har förekommit i handeln de senaste åren verkar härdigare än de som fanns för tio-femton år sedan, vilket kan tyda på att det rör sig om olika populationer, eller till och med om flera olika arter. Om det är så eller inte lär vi inte få veta förrän någon ichthyolog tar tag i saken och jämför fiskar från de olika lokalerna.

                  Jag har hållt chokladgurami i två år i ett sällskapsakvarium av typen Sydostasiatisk regnskogsbiotop utan några större problem, tyvärr inte längre. Det beror dock inte på fiskarna, utan på att akvariet sprack i botten!

                  Guppy kan nog gå bra, men knappast Black Molly. Mitt intryck är att även om de är härdigare än tidigare importer så vill dom ha ett mjukare vatten, gärna med lite torv, även om vattnet inte behöver vara så extremt surt. Absolut inte någon salttillsats.

                  Ge dom ett biotopakvarium eller ett helt eget akvarium istället....

                  mvh Ola Åhlander

                  Kommentar

                  • P-E
                    • April 2002
                    • 97

                    #10
                    Nu börjar det bli intressant!

                    Kanske man ska försöka få tag på några igen. Just chokladgurami är den art jag själv känner mig mest bränd av, men funderat på att testa igen. Om de nu dessutom är tåligare än förr så ökar ju odsen för "revanch". Tyvärr missade jag några på auktion i våras och i affärerna i mina trakter har jag bara sett ett enda exemplar, men förr eller senare löser det sig nog.

                    Per-Erik
                    Per-Erik

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #11
                      Instämmer!
                      Även jag vågar nog prova denna intressanta art då. Det skulle vara spännande att få se lekbeteendet hos denna art, som ska utgöra en övergångsform mellan skumbobyggare och munruvare.

                      Olle

                      Kommentar

                      • krba40

                        #12


                        Jo det är väldigt spännande att se deras lekbeteende.
                        De färgar ut på ett speciellt sätt. De vita ränderna övergår
                        i en rosaskimmrande färg samt att de bruna fälten varierar
                        mellan ljust och mörkt.
                        De spänner ut och gör sig så stora som möjligt samtidigt som
                        de cirklar i en ring. Ibland jagar de varandra för att sedan återgå
                        till att cirkla.
                        Jag har ännu inte fått några yngel. Dock tror jag att jag måste flytta
                        de andra guramisarna de går med till ett annat kar så att de får vara helt ifred (har dvärg- och honungsgurami också).

                        Skall försöka lägga upp lite bilder på dem så ni får se. Måste bara skaffa nya batterier till digitalkameran.

                        Mvh kristian



                        Kommentar

                        Arbetssätt...